Kajian membawa Miller kepada Islam (SUSUNAN SITI AINIZA KAMSARI)

BELIAU seorang pakar dalam bidang matematik. Ini kerana beliau suka sesuatu yang logik, yang boleh diselesaikan melalui kekuatan dan boleh diterima oleh akal. Oleh itu beliau tidak mudah untuk menerima sesuatu itu jika ia tidak logik atau masuk akal.

Ini termasuk juga soal pegangan agama. Namun baginya agama Kristian menepati semua prinsip-prinsip saintifik dan ilmu yang menyebabkan beliau tidak sahaja percaya sepenuhnya malah beliau juga seorang yang sangat aktif sebagai seorang paderi.

Sehinggalah pada suatu hari iaitu pada tahun 1978, beliau bercadang untuk membaca kitab suci umat Islam, al-Quran. Niatnya untuk mencari sebarang kesalahan dan kesilapan dalam isi kandungan dan ajarannya.
Paderi tersebut, Dr. Gari Miller bercadang mengambil kesempatan setiap kesilapan yang beliau temui dari al-Quran untuk digunakan sebagai senjata melemahkan umat Islam dalam usahanya untuk menarik mereka kepada Kristian.

Miller yakin akan menemui pelbagai kesalahan kerana beliau menganggap al-Quran, sebuah kitab agama yang sangat tua. Sudah 14 abad usianya dan pastinya pada hari ini boleh ditemui pelbagai kesilapan di dalamnya.
Namun, apa yang berlaku adalah di sebaliknya. Beliau yang berasal dari Toronto, Kanada itu, tanpa disangka terus memeluk Islam! Ini kerana beliau langsung tidak menemui sebarang kesilapan dari kitab itu malah yang ditemui hanyalah kebenaran demi kebenaran!

Tentu sahaja tanpa sebarang keraguan beliau mengambil keputusan sedrastik itu kerana Miller juga seorang yang sangat arif mengenai kitab Injil. Lantas ini yang membuatkan beliau menemui pelbagai perbezaan antara kedua-dua kitab itu dan mana yang lebih logik untuk diterima oleh akal!

Beliau kemudiannya dikenali sebagai Abdul Ahad Omar. Apa yang membuatkan beliau terkejut mengenai al-Quran ialah apabila kitab itu mengandungi lebih banyak kisah mengenai Nabi Isa a.s yang dianggap tuhan dalam Kristian berbanding Nabi Muhammad SAW itu sendiri. Sedangkan Nabi Muhammad yang membawa dan menyebarkan Islam di muka bumi ini.

“Saya lebih terkejut lagi apabila al-Quran memperuntukkan satu surah yang khas, iaitu surah Mariam (Mary) bagi mengisahkan ibu Nabi Isa sedangkan jika Mariam itu benar-benar ibu kepada seorang ‘tuhan’ dalam Kristian, beliau sepatutnya layak diceritakan dalam tajuk atau surah yang khas di dalam kitab Injil.
“Tetapi perkara seperti itu tidak pernah terjadi malah tidak ditemui. Malah yang lebih mengharukan saya, mengapa Siti Mariam yang terpilih kisahnya dicatatkan dalam satu surah sedangkan beliau hanya ibu kepada Nabi Isa, mengapa al-Quran tidak mengutamakan sama ada Siti Aishah, isteri Rasulullah mahupun Siti Fatimah, anak perempuan baginda untuk dirakam dalam surah-surah khas, sedangkan mereka lebih layak kerana memberikan sumbangan yang besar kepada Islam?,” ujar Abdul Ahad.

Namun yang lebih mengejutkan Abdul Ahad ini apabila dalam al-Quran juga disebutkan Nabi Isa itu sebanyak 25 kali berbanding Nabi Muhammad yang empat kali sahaja disebutkan dalam kitab suci itu.
Ini menjadikannya semakin keliru. Beliau tidak menyangka bahawa Nabi Isa dijelaskan oleh Allah sebagai menghapuskan kekeliruan di kalangan penganut Kristian yang selama ini menganggap bahawa Nabi Isa itu adalah tuhan.

Tetapi oleh kerana ketika itu niatnya hendak mencari sebarang kesalahan, Abdul Ahad terus berusaha membongkar setiap isi kandungan al-Quran. Beliau tetap percaya kesilapan pasti akan wujud di mana-mana walaupun kitab itu telah memberi banyak jawapan yang benar mengenai soal kenabian Isa dan bukannya tuhan sebagaimana yang disangka oleh umat Kristian.

Namun Abdul Ahad terus menerima kejutan demi kejutan. Apa yang lebih memeranjatkan apabila makna ayat al-Quran, iaitu dari surah an-Nisa’ ayat 82, seolah-olah tepat ditujukan kepada beliau. Abdul Ahad benar-benar terduduk dan terkejut.

Firman Allah yang bermaksud: Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi al-Quran? Kalaulah al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan (ikhtilafan) yang banyak di dalamnya… (an-Nisa’: 82).

Tidak tergambar perasaan terkejut beliau, seolah-olah Allah tahu niat buruknya itu. Ini menjadikan Abdul Ahad tidak lagi terdaya meneruskan niatnya itu kecuali menerima hakikat dan kebenaran yang terbentang di hadapannya itu kini.

Sebelum itu beliau pernah bertanyakan kepada kalangan umat Islam yang lain, sama ada Nabi Muhammad itu seorang nelayan atau ahli pelayaran. Tentu sama sekali tidak, kerana seumur hidup baginda, baginda tidak pernah keluar kecuali berada di padang pasir yang tandus dan tidak pernah menuju ke mana luar dari Tanah Arab apatah lagi melalui jalan laut.

Ini menyebabkan Abdul Ahad kehairanan. Jika benar bagai dikatakan itu, bagaimana al-Quran itu mampu bercerita mengenai keadaan laut yang bergelora, tiupan angin dan kedudukan awan dan sebagainya sedangkan Nabi Muhammad yang beliau tuduh sebagai menulis semua isi kandungan kitab itu bukan seorang ahli pelayaran atau nelayan!

Menurut Abdul Ahad, menerusi al-Quran pelbagai kelogikan akal dan menepati kehendak sains, beliau temui. Ayat 30 surah al-Anbiyaa’ misalnya, adalah apa yang selama ini para saintis kaji dan temui. Iaitu; Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu (kanataa). Lalu kami pisahkan kedua-duanya (fafataknaahuma) dan Kami jadikan dari air tiap-tiap benda yang hidup (minnal ma’ie) dan mengapa mereka tidak mahu beriman?

Kata beliau, ayat ini merupakan apa yang selama ini para saintis kaji mengenai asal kejadian alam dan hidupan di muka bumi ini bagi melayakkan memenangi anugerah Nobel pada tahun 1973.
“Iaitu penemuan Teori Great Explosion (Letusan Hebat) yang antara lain mendapati bahawa bumi ini terhasil dari satu kejadian letupan yang paling hebat dan kuat yang pernah berlaku yang membawa kepada pemisahan antara kedudukan bumi dengan langit dan planet-planet yang lain,” kata Abdul Ahad.

Namun hakikat al-Quran yang beliau tidak nafikan kebenarannya apabila Allah menyebut betapa Yahudi itu benar-benar musuh Islam walaupun puak-puak itu mendakwa mereka melayani umat Islam sebagai kawan.
“Jika Yahudi mendakwa sedemikian rupa, mengapa Allah berkata yang sebaliknya pula, mesti ada sesuatu yang tidak kena pada al-Quran ini,” kata Abdul Ahad sebelum mengucap syahadah.

Namun dalam banyak ayat dalam Kitab itu akhirnya Abdul Ahad menyedari kebenaran bahawa Yahudi itu memang musuh Islam. Ia sebagaimana yang terbukti berlaku pada hari ini apabila puak itu sentiasa mengambil kesempatan untuk memerangi umat Islam dalam apa juga bentuk.

Beliau kini adalah seorang pendakwah yang aktif dan komited dalam menjelaskan kebenaran Islam terutama dari aspek sains. Buku karangannya, The Amazing al-Quran menceritakan segala-galanya. Terlalu banyak di dalam bukunya itu yang mendedahkan pelbagai lagi aspek fakta kebenaran al-Quran yang tidak dilihat dari satu satu-satu sudut semata-mata malah kepincangan kitab Injil turut menjadi tumpuan dalam bukunya itu.

(dipetik daripada Utusan Malaysia 18.06.2009)

12 Respons

  1. Miller patut jumpa saya sebelum dia ambil keputusan. Apa boleh buat, semoga Mr. Miller mendapat keselamatan di agama baru beliau.

    • Salaam buat semua teman2,

      Lahai Stephen @ Alexious. Tau kah betapa beruntung nya Miller sbb diberi taufik dan hidayah oleh Allah sehingga dia mengucap dua kalimah syahadah?

      AWAK sepatut nya jumpa Miller. Mudah2an lembut sikit hati awak tu.

      Semuga Abdul Ahad Omar @ Miller diberkati dan dirahmati Allah dan terus diberi kemudahan dlm perjuangan nya utk menegakkan kebenaran AlQur’an dan Islam yang suci.

  2. Salaam. Haizz Stephen2, masih keras hati yer hehe. Tak mengapa, insyaAllah suatu hari nanti anda akan dapat hidayah dari ALLAH, amiin🙂

    Great post saudara Mahmud, alhamdulillah, terlalu cantik isinya . mabruk2 ya akhi , teruskan , jazaakallahu khoirol jazaa’ 🙂

  3. Alhamdulillah Saudaraku Hikmatun. Kebetulan saya terbaca di dalam utusan malaysia. Saya copy paste je ni…

    Apa pun untuk sahabat kita Stephen, cubalah anda renungkan sejenak. Lihatlah pada alam. Lihatlah pada diri anda. Carilah di mana kuasa Allah pada diri anda. Anda tentu pernah lihat pokok yang cantik bertuliskan kalimah ‘Laa’ilahaillalloh’ (dalam bahasa Arab) di Jerman bukan? Dan anda sudah pasti pernah terbaca langit yang terukir kalimah Allah di blog sahabat saya Hikmatun bukan? Dan tentunya anda pernah baca juga kisah masjid yang tidak punah akibat Tsunami di Acheh dulu bukan?

    Ini semua untuk apa Stephen? Adakah Allah menjadikan semuanya ini sia2 buat kita? Saya kira anda punya otak yang cerdas. Gunakan sebaik-baiknya sebelum nikmat itu ditarik.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  4. Penghadisan yang hebat!! Tabik.. saya pun pernah hairan kenapa kalimah itu berbentuk jawi yang pengertiannya ALLAH? Kenapa tidak dalam BM atau yang ditulis selain bahasa ajaran Nabi Muhammad. Fikir positif saja. Allah adalah milik semua. Termasuk selain islam.

  5. Saya tercabar dengan contoh di atas lalu searching dan menaip dan akhirnya taip dalam BI.

    1. Taip church saved from tsunami.

    Dan saya jumpa 1 pic/image yang boleh digunakan sebagai perbandingan. Tidaklah pasti kalau bangunan itu adalah gereja. Lokasi pun tidak pasti. Tapi nampak sebagai bangunan gereja dan masih kukuh berbanding bangunan di sebelahnya.

  6. Stephen : saya pun pernah hairan kenapa kalimah itu berbentuk jawi yang pengertiannya ALLAH?

    – xpernah lg kn kita t’jumpa mn2 peristiwa mcm ni t’hdp mn2 @ pun lain2 Tuhan yg disembah selain dr Allah bukan?🙂 byk lg lain2 yg membuktikan kewujudanNya spt pokok sujud ke arah kiblat.. (mata sudah pun melihat, atas alasan apa kita mahu menolaknya? Sesungguhnya adalah sgt rugi bg mrk yg tidak b’fikir..)

    -Dr. Miller seorg yg bijak.. & dia bijak dlm menggunakan kebijaksaan t’sebut..🙂 Maha Suci Allah SesungguhNya Hidayah itu adalah MilikNya.. & Dia beri kpd mn2 hamba yg dikehendaki & yg betul2 b’mohon kpdNya…

  7. Stephen berkata:

    Penghadisan yang hebat!! Tabik.. saya pun pernah hairan kenapa kalimah itu berbentuk jawi yang pengertiannya ALLAH? Kenapa tidak dalam BM atau yang ditulis selain bahasa ajaran Nabi Muhammad. Fikir positif saja. Allah adalah milik semua. Termasuk selain islam.

    Stephen, anda takkan boleh sangkal kejadian yang Allah jadikan. Semuanya adalah petunjuk buat kita akan kebenaran ajaran Nabi Muhammad SAW. Itu baru sedikit yang ditunjukkan. Cuba pula anda lihat pada diri anda. Lagi banyak anda boleh perolehi yang menunjukkan kebenaran Al-Qur’an dan Muhammad SAW. Lihatlah pada tapak tangan anda, lihat jualah pada urat biru, hijau dan merah pada diri anda, lihat jualah struktur jantung, kulit dan mata, semuanya tercatat dengan rapi malah lebih dari itu, semuanya itu menunjukkan keEsaan Allah.

    Mengapa agaknya masjid2 di Acheh tidak musnah ketika Tsunami itu? dan mengapa hingga sekarang Amerika dan sekutu2nya Yahudi ingin menakluk Makkah tidak dapat ditaklukkan? Dan mengapa Malaysia yang berdiri sebagai sebuah negara Islam, aman sentosa dan dipelihara oleh Allah? Bandingkan dengan negara2 lain yang penduduknya majoriti Islam. Mengapa tidak seperti Malaysia?

    Fikirkanlah.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  8. Stephen berkata:

    Dan saya jumpa 1 pic/image yang boleh digunakan sebagai perbandingan. Tidaklah pasti kalau bangunan itu adalah gereja. Lokasi pun tidak pasti. Tapi nampak sebagai bangunan gereja dan masih kukuh berbanding bangunan di sebelahnya.

    Stephen, minta maaf saya ingin komen pasal gambar yang anda lampirkan. Apa yang saya nampak hanya pintunya sahaja tidak musnah. Yang lain semuanya musnah. Macam mana tu?

    Bandingkan dengan masjid di Acheh yang dilanda Tsunami hebat. Sedikitpun tidak rosak. Macam mana tu? Tampilkanlah lagi bukti yang jelas.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  9. Salaam akhi Mahmud. Semoga sihat dan bahagia selalu. Semoga Ramadhan ini membuatkan anda bertambah segala kebaikan. Semoga Allah menerima segala amal baik kita, amiin.

    Raya nanti jemput datang ke rumah wahai Akhi Mahmud. Baarokallahu lakum🙂

  10. Salaam Tuan Mahmud,

    Saya pun nak tumpang semangkuk lah iyyer. Nak ucapkan selamat pada awak. Semuga segala amalan dibulan yang penuh berkah ini di terima Allah.

    Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Pohon maaf dzahir dan bathin. Ha’ah. Raya nanti jemput datang ke rumah lah iyyerr.. wahai Akhi Mahmud. Hee..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: