Para Nabi pun berdoa…

Ada banyak keluhan yang dirasakan oleh orang-orang yang berdoa. Mereka
meminta kepada Allah, tetapi belum mendapatkan jawaban dari doanya.
Sehingga akhirnya muncul rasa pesimis, bahwa Allah tidak mendengarkan
keluhan dan kesusahannya. Mengapa?
Pada hakikatnya –sebagaimana ayat diatas “Berdoalah kepadaKu,
niscaya akan aku kabulkan”- adalah sebuah janji yang mutlak tidak
mungkin diingkari oleh Allah Swt. karena sesungguhnya Allah tidak
menyalahi janji (QS. Ra’d: 31).

Sabda Rasulallah Saw:
“Tidak ada seorang muslim yang berdoa melainkan akan dikabulkan, ada
kalanya disegerakan didunia, ada kalanya disimpankannya untuknya di
akhirat. Dan ada kalanya digunakan untuk menghapuskan dosa-dosanya sesuai
dengan kadar doa yang ia ucapkan selama ia tidak berdoa untuk dosa atau
memutuskan tali persaudaraan”.

jasad

jasad

Dan beliaupun bersabda:
“Nanti pada hari kiamat Allah Swt akan memperlihatkan setiap doa
yang dipanjatkan oleh setiap orang sewaktu di dunia yang tidak Allah
kabulkan, dimana Allah berfirman: Hambaku, pada suatu hari kamu
memanjatkan doa kepadaku, namun Aku tahan doamu itu, maka inilah pahala
sebagai pengganti doamu itu”. Orang yang berdoa itu terus menerus
diberi pahala sehingga ia berharap kiranya semua doanya itu hanya dibalas
di akhirat saja dan tidak diberikan di dunia”.

Dari kedua hadist diatas, kita akan mengerti bahwa tidak semua apa-apa
yang kita minta (doa) kepada Allah, tidak selalu baik untuk dikabulkan di
dunia. Tetapi boleh jadi akan lebih baik bila diterima di akhirat kelak.
Dan pada saat kita berdoa memohon kepada Allah, pada hakikatnya kita
berada pada posisi dekat kepada Allah, sehingga walau tak dikabulkan di
dunia, malah menjadi pahala penghapus dosa-dosa lalu. Lalu mengapa kita
tidak berdoa?

Berdoa adalah ibadah. Bahkan dikatakan sebagai ruhnya ibadah. Orang yang
hidupnya tidak dilewati dengan berdoa maka ia adalah makhluk yang sombong.
Padahal perilaku sombong adalah termasuk bagian sifat penghuni jahanam.

Sabda Rasulallah Saw:

Doa itu adalah ibadah. Kemudian beliau membaca firman Allah ta’ala
(yang artinya): “Dan Tuhanmu berfirman: “berdoalah kepadaKu,
niscaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang
menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka jahanam dalam
keadaan hina dina”

Abu Dzar al-Ghifari berkata: Doa itu melengkapi amal kebajikan sebagaimana
garam melengkapi makanan.

Seseorang yang berdoa hendaknya jangan tergesa-gesa, karena sesungguhnya
orang yang berdoa kepada Allah niscaya akan dikabulkan segera atau lambat.
Kadang kala permohonannya dikabulkan seketika, kadangkala dikabulkan pada
waktu yang agak lama, kadang kala tidak dikabulkan di dunia dan nanti akan
diganti dengan pahala di akhirat.

Setiap kita hendaknya selalu memposisikan diri sebagai hamba Allah yang
berdoa, menangis di keheningan malam, memohon ampunan atas segala dosa di
masa lalu. Memohon limpahan kemudahan hidup serta diselamatkan kelak dari
api neraka.

Manusia yang merasa telah cukup puas dengan apa yang didapatkan didunia
sehingga tidak mau berdoa adalah termasuk manusia yang merugi karena
kesombongannya di hadapan Allah Swt.

Para nabi dan rasulpun selalu menengadahkan tangan memohon dan berdoa
kepada Allah Swt siang dan malam tanpa lelah. Mereka yang telah dijamin
kebahagiaan di akhirat kelak masih mau meminta pertolongan Allah. Sedang
kita yang belum tahu di mana tempat akhir persinggahan masih melalaikan
fasilitas doa yang telah disedia di dunia.

Sebagai suri tauladan kita dapat temukan beberapa kisah para nabi dan
rasul yang berdoa untuk mendapatkan hajat dan keinginan mereka. Seperti:

1.    Nabi Adam As bapak para manusia memohon ampunan karena telah mendzalimi
dirinya memakan buah khuldi di surga. Saat diturunkan didunia, setiap
hamparan tanah tak terlepas dari tetesan air mata penyesalan beliau. Doa
beliau:

“Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau
tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya pastilah
kami termasuk orang-orang yang merugi. (QS. Al-A’raf: 23)

2.    Nabi Ibrahim As bapak para nabi mendoakan tanah suci makkah sebagai
tanah yang diberkati oleh Allah, sehingga walau pun terdiri dari tanah
yang tandus dan berbatuan, tetapi selalu dilimpahi rahmat dari berbagai
buah-buah.

“Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan
berikanlah rezki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman diantara
mereka kepada Allah dan hari kemudian.” (Albaqoroh: 126)

3.    Nabi Musa as, nabi yang telah menyelamatkan bani Israil dari kukungan
Firaun di mesir, pada saat beliau mendapat kesusahan untuk berdakwah
karena cacat pada lidahnya, maka ia berdoa:

“Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku
urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti
perkataanku (QS. Thoha: 25-28)

4. Nabi Sulaiman As, seorang yang mendapat kenikmatan dunia yang luar
biasa
, yang memiliki kekuasaan atas jin, manusia, binatang, angin dan air
masih mampu mengucapkan doa.

“Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah
Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk
mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan
rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh.” (QS. An-Naml: 19)

Masih banyak doa-doa yang diucapkan para nabi dalam al-Quran, yang
tentunya bila kita mau mentadaburi nya kita akan menjadi malu. Alangkah
sombongnya kita, alangkah angkuhnya kita, alangkah malangnya diri kita
yang telah menyia-nyiakan waktu dan umur kita dari perbuatan doa kepada
Allah sedang para Nabi pun berdoa.

Berdoalah, agar kita selamat di dunia dan akhirat.

Ustadz Nur Rohim Yunus

12 Respons

  1. Salaam,

    Salah satu hakikat doa ialah sebagai bentuk penghambaan diri kepada Allah dan meniadakan bergantung kepada selain Allah.

    Jaminan Allah:

    “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina”. (40:60)

    “Dan apabila hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku adalah dekat, Aku memperkenankan permohonan orang yang berdo’a apabila ia berdo’a kepada-Ku. ” (2:186).

    Allah telah menjamin menerima semua doa dalam apa yang DIA kehendaki untuk kita, bukan menurut kehendak kita dan pada waktu yang ditentukanNYA, bukan pada waktu yang kita tentukan.

    Janganlah kelambatan masa pemberian Allah pada kita, walhal kita bersungguh2 dalam berdoa, menyebabkan kita putus harapan.

    Doa Nabi Musa dan Nabi Harun hanya terkabul sesudah 40 tahun dengan binasanya Fir’aun. “Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu hendaklah kamu tetap (menjalankan perintahKu seterusnya) dan janganlah kamu menurut jalan orang-orang yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu)”(10:89)

    Perasaan hampa, khuatir, risau dan kekadang marah apabila apa yang dihajati, apa yang didoakan itu tidak tiba atau terlambat, sebab, mungkin rasa ragu terhadap jaminan Allah itu ada lah tanda kurangnya iman kita.

    Dari Anas r.a.:
    Tiada seorang berdoa melainkan pasti diterima oleh Allah doanya, atau dihindarkan daripadanya bahaya atau diampunkan sebahagian dosanya, selama ia tidak berdoa untuk sesuatu yang berdosa atau memutuskan hubungan keluarga.

    Jangan lah kita berputus asa terhadap rahmat Allah. Berdoalah. Senjata mukmin tu. Ini jugak suatu peringatan buat saya yang serba dha’if ni.

    Semuga kita semua sentiasa dalam lindungan Allah dan sentiasa mendapat keberkahanNya. Amiin

    Hasbi Rabbi Jalallah Allahu Allah, Maa fi qalbi ghairullah Allahu Allah…

  2. salaamm…

    Benar.. AL-Hikam…🙂 …rindu sis…😀

  3. Assalaamu’alaikum w.b.t… ya betul betul betul 😀

    Salaam ma’al hijrah 1430, semoga Allah mengampuni segala dosa kita yang lampau dan menerima segala amal ibadah kita. Dan semoga di tahun2 mendatang kita diberkati, diredhai, dikasihi olehNya, amiin. Dan semoga ALlah membantu mereka2 yang dizalimi terutamanya di Palestine sana, amiin.

    Ya Allah, berilah petunjuk kepada kami semua umat Islam, agar tersemai di hati perasaan ingin menegakkan kembali HUKUM mu di muka bumi ini. JIka tidak, umat Islam akan semakin lemah, semakin berbalah sesama sendiri, semakin ditindas, dizalimi, dibunuh dengan sewenang2nya dan sebagainya na’uzubillah.

    Umat Islam akan kuat jika HUKUM ALLAH tertegak, dengan penyatuan seluruh dunia. Tetapi jika tidak tertegak lihatlah sekarang, rakyat Palestine yang sengsara pun kita tidak dapat membantu dengan tenaga kita. Yang mampu hanya DOA sahaja. Kerana apa kita tidak mampu untuk membantu? Kerana kita masih leka dibuai dengan harta benda, pangkat, dan dunia. Dan tiada kekuatan untuk mengukuhkan umat Islam lain kerana kita TUNDUK kepada HUKUM BRITISH…….

  4. Saalam akhi Mahmud. Dengar cerita lintah2 saudara kena curi baru2 ni, ih ih ih. Apa perkembangan terbaru?

    Apa pn semoga pencuri2 tu terbuka hati utk menghantar kembali hasil2nyaa. Semoga Allah melindungi ternakan anta dari dicuri lagi , amiin .

  5. Salaam…

    Amiin ya robbal ‘alamiin…

  6. Salaam.. sahabat2 sekalian. Biasala tu dalam bisnes… bnk dugaannya. Bukan rezeki sayala tu…

    Ya, benar itu wahai saudaraku Hikmatun. Kita di sini hanya mampu melihat dan hanya berdoa agar rakyat Palestine itu dilindungi Allah. Itu sahaja yg termampu. Moga doa kita dimakbulkan Allah jua hendaknya…

  7. Betul tu wahai akhi Mahmud. Bagus la anta bersabar, alhamdulillah. Semoga ditambahkan lagi rezeki yang berkat2 buat akhi nanti, amiin . Cobaan kita masing2 kan 🙂

  8. Salaam. dah lama x jenguk, blog ni pun dah tak terupdate yer ih ih ih, sama la kita. macam ambe ni asyik sibuk dengan menda lain, takper la blog tu, moga2 apa yang ditinggalkan tu bermanfaat. InsyaAllah banyak masa nanti ambe topup kan pulak laa hehe

    semoga akhi mahmud Syah sentiasa sihat, ceria dan di dalam rahmat dan berkat dari ALlah S.W.T selalu. dan semoga sukses dalam apa jua perkara baik yang dibuat. bisnes ok? 🙂

  9. Salaam Saudaraku Hikmatun. Banyak perkara yang berlaku akhir2 ini dan dugaan Allah itu datang bertimpa-timpa untuk menguji. Saya Alhamdulillah sihat jua… Bagaimana pula Saudara Hikmatun? Harapnya begitu jua hendaknya… Semoga saudara jua sentiasa berada dalam keadaan sihat waláfiat dan berbahagia jua hendaknya… InsyaAllah…

    Bisnes? Alhamdulillah… bulan 5 nanti harvest. Harap2 dapatla seperti yang diinginkan kelak.

  10. sila lihat agama islam menurut Murtadin ALI SINA.

    http://jelasnggak.wordpress.com/2009/06/19/kutipan-kata-kata-ali-sina-1/

    Semoga saudara tercerahkan

  11. jelasnggakk, kutipan yg anda letak itu bagi penulis seperti debu ditiup angin.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: