Anak Indigo

Sekadar ilmu untuk pengkongsian kita bersama. Penulis terpanggil untuk melampirkan sedikit wakalah daripada Yayasan Prana-Nasional Indonesia berkenaan suatu topik yang unik di abad ini, iaitulah, “Anak Indigo”. Mungkin ramai yang tidak pernah dengar istilah ini. Rujukan ini saya ambil sendiri daripada laman web Yayasan Prana yang lebih kepada kajian kepada bidang metafizik. Semoga bermanfaat. Ha, siapa yang ada anak tu, lihat-lihatlah akan tingkahlakunya. Adakah sama sepertimana yang ditulis di bawah. Slamat mengkaji!

Apakah anak indigo itu?

Kita ketengahkan artikel mengenai Indigo Children atau anak indigo (anak nila), sebuah istilah yang mungkin baru sekarang ini dikenal oleh sebagian besar pembaca, anak indigo ini sebagian besar baru dilahirkan pada generasi saat ini. Apa selanjutnya?

Kita beruntung karena dapat menyaksikan sebuah evolusi berlangsung tepat dihadapan kita, karena sebagai orang tua, dokter, psikiater, peneliti, guru dan jurnalis diseluruh dunia mulai menyadari munculnya anak indigo ini. Konsep anak indigo ini dipopulerkan oleh Cynthia Sue Larson, Lee Carol dan Jan Tober melalui buku mereka “The Indigo Childrens: The New Kids Have Arrived.”

Cakra & Aura Badan

Cakra & Aura Badan

KENAPA INDIGO?

Warna ketiga, Indigo atau Nila terbentuk dari pertemuan warna violet (ungu) dan biru dalam spektrum warna, indigo adalah warna cakra ajna atau “mata ketiga” sebagian karena letaknya yang berada di depan kelenjar pineal dan di antara kedua alis, dan sebagian lagi karena ajna diasosiasikan dengan “penglihatan” paranormal dan kemampuan psikik – melihat melebihi kemampuan mata biasa (?), sedangkan biru merupakan warna transisi – “pintu menuju dunia yang lain” – indigo adalah dunia lain itu. Dia juga merupakan warna gabungan, yang menggabungkan yang “nampaknya” terpisah – norma yang tidak terhubung menjadi lengkap atau menyeluruh. Ini melalui kesadaran batin manusia sebagai “mengetahui” – tetapi bukan mengetahui bagaimana Anda saat ini saja.

Anak-anak Indigo adalah anak generasi masa kini yang dilahirkan saat ini dan sebagian besar baru berumur 12 tahun atau kurang. Mereka berbeda dari anak-anak yang lain. Mereka mempunyai ciri-ciri yang unik yang membedakan mereka dari anak-anak generasi sebelumnya, sebutan yang diberikan juga menandakan warna kehidupan yang disandang auranya. Mereka adalah anak-anak yang seringkali memberontak, tidak patuh pada norma-norma sosial dan adat-istiadat, sangat emosional dan kadang mempunyai fisik yang peka dan rapuh, sangat berbakat, sangat pandai dan juga dikaruniai bakat metafisika, biasanya intuitif, seringkali dicap ADD (Attention Deficit Disorder) karena mereka sulit memusatkan perhatian. Kalau tidak sangat empatik dan sangat berbelarasa, dia sangat dingin dan tidak berperasaan, dan bijaksana melebihi usianya. Apakah ciri ini mirip dengan diri Anda atau anak Anda?

Aura Indigo

Aura Indigo

Para indigo ini dilahirkan dengan berbagai tantangan yang sulit dikendalikan. Tingkat kepekaannya yang ekstrim sulit dipahami ataupun dihargai oleh orang tua yang tidak memiliki kecenderungan seperti ini. Anugerah bakat yang dimilikinya luar biasa dan sangat bernilai, ketidak patuhannya pada nilai-nilai sosial dan kedisiplinan membuat mereka memperoleh banyak kesulitan dalam menjalani masa kecilnya dan mungkin juga saat mereka dewasa nanti. Itu jugalah yang akan membantunya mencapai cita-citanya yang demikian tinggi seperti misalnya menjanjikan sebuah misi. Anak indigo adalah dia yang datang untuk meningkatkan getaran planet kita! Merekalah terutama yang akan membawa kita ke peningkatan pencerahan. Mungkinkah mereka dilahirkan untuk mempersiapkan datangnya zaman Aquarius? Ada kemungkinan besar anak Anda adalah seorang anak indigo kalau mereka dilahirkan setelah tahun 1992, sekitar 85% anak-anak yang mempunyai bakat psikik yang dilahirkan di tahun 1992, 90% lahir tahun 1994 dan sesudahnya dan 95% yang lahir saat ini adalah anak-anak indigo! Apakah ini berarti Anda pasti bukan indigo kalau Anda lahir sebelum 1992? Tidak! telah banyak dilaporkan bahwa anak indigo ini sudah ada sejak tahun 80-an, yang dimaksudkan di atas adalah dalam jumlah yang besar – diyakini kalau setiap tahun ada saja anak indigo yang dilahirkan, tetapi tidak dalam prosentase yang besar sampai sangat terasa kehadirannya dan terlihat keunikan mereka. Jadi ada kemungkinan Anda juga seorang indigo yang berumur 24 tahun ataupun 50 tahun.

Wency Chapman mendiskripsikan ciri-ciri anak indigo, berdasarkan apa yang dialaminya :

  1. Mereka ingin diperlakukan sebagai raja.
  2. Mereka merasa pantas berada di dunia ini.
  3. Mempunyai perasaan yang jelas mengenai dirinya
  4. Mempunyai masalah dengan disiplin dan otoritas.
  5. Seringkali menolak melakukan sesuatu yang disuruhkan padanya.
  6. Mengantri merupakan siksaan baginya.
  7. Mereka frustasi pada tata cara yang bersifat ritual yang hanya membutuhkan sedikit kreatifitas.
  8. Mempunyai cara yang lebih baik dalam melakukan sesuatu, baik di rumah maupun di sekolah.
  9. Tidak patuh pada norma-norma sosial
  10. Menolak mengakui kesalahannya
  11. Cepat merasa bosan pada tugas yang harus dilakukannya
  12. Menunjukkan gejala ADD (Gangguan kurang dapat memusatkan perhatian)
  13. Sangat kreatif
  14. Memiliki intuisi yang tajam
  15. Mempunyai rasa empati terhadap orang lain
  16. Menunjukkan pemikiran abstrak sejak sangat dini
  17. Sangat cerdas
  18. Sangat berbakat (bisa dikatakan telah memperoleh karunia kemampuan psikik tertentu)
  19. Seringkali melamun
  20. Mempunyai pandangan mata yang dewasa, tajam dan bijaksana
  21. Mempunyai kecerdasan spiritual.

Sekarang mari kita bandingkan dengan kriteria anak berbakat dan kreatif yang dibuat oleh sebuah organisasi nasional nirlaba yang merangkul dan menolong anak-anak yang sangat berharga ini. Mereka mendaftar karakteristik berikut ini untuk membantu Anda mengidentifikasi apakan anak Anda berbakat:

  1. Punya kepekaan yang sangat tinggi.
  2. Punya energi yang berlebihan.
  3. Mudah merasa bosan, mempunyai rentang perhatian yang sempit.
  4. Butuh pendampingan orang dewasa yang stabil secara emosi agar dia merasa aman berada di dekatnya.
  5. Akan menentang otoritas kalau orientasinya tidak demokratis.
  6. Punya cara belajar favorit, terutama dibidang membaca dan matematika.
  7. Mudah frustrasi karena mereka biasanya memiliki gagasan yang besar, namun kurang memiliki rekan atau orang yang bisa membantu mereka mewujudkan gagasan itu sampai berhasil.
  8. Belajar dengan cara berekplorasi, menolak cara hafalan atau hanya sekedar menjadi pendengar.
  9. Tidak dapat duduk tenang kecuali kalau perhatiannya terserap pada hal yang sangat menarik perhatiannya.
  10. Kalau mengalami kegagalan dini, mereka mudah menyerah dan mengalami hambatan belajar secara permanen.

Karakteristik di atas nampaknya sama dengan karakteristik anak indigo, bukankah demikian? Namun yang jelas, anak indigo bukanlah anak bermasalah seperti yang dikirakan banyak orang!!

 

25 Respons

  1. sepertinya ciri-ciri yang anda sebutkan diatas banyak kemiripan dengan saya…

  2. adi suryana putra: sepertinya ciri-ciri yang anda sebutkan diatas banyak kemiripan dengan saya…

    Jadinya, saudara itu anak indigo jugala. Saudara dialu-alukan memberi pendapat dan sebarang input. Kerana cara pemikiran anak indigo ini saya lihat agak berbeza. Mungkin kerana cirinya itu. Apa kata saudara tampilkan untuk kita-kita di sini…😉

  3. Kenapa yang menjadi persoalan “anak”, bagaimana nanti setelah jadi orang muda, tua, dan seterusnya? Apakah sudah ada pengamatan? Misalnya, apakah setelah dewasa (muda – tua) tetap bermasalah?

  4. “Anak Indigo” itu hanyalah suatu istilah bagi menggambarkan seorang manusia yang suatu ketika nanti akan mengubah pemikiran dan minda manusia yang terbatas ini. Mungkin zaman mudanya begitu sebagaimana yang diceritakan kerana pandangan mata mereka yang dewasa. Sudah tentu apabila dia sudah tua bergelar suami atau isteri, dia mampu membentuk suatu pemikiran yang penuh dengan alami dan pengalaman dari kacamata manusia seluruhnya.

    …di mana aku berada, di sana ada DIA…

  5. Salam sejahtera tuan MS..
    Kali ini adalah kali ketiga saya masuk ke blog ini. Saya tertarik dengan artikel yang dipapar. Wonderworld..

    Bolehkah saya dikategorikan sebagai indigo juga? Berdasarkan komentar2 saya di hikmatun?

    Salam perkenalan buat saudara MS.

  6. Salaam utk semuuaaaa teman2…

    Whoah Alexious.. Jejak kasih nampak? Heeeee…..

    Tuan Mahmud…. Tengok tu.. Akhir nya ketemu jugak Alexious ngan awak kat sini… Alexious rindu tu. Yok debat lagi… Saya seronok sekali mengikuti perdebatan anda kalian.. Meh ah.. ajak Sdra Hikmatun, En Shahil, teman kita Kunam, Sdri SFR dan lain2. Kita tukar angin plak.

    Sdr Mahmud….. still alive and kicking rupa nya iyyyerr.. Wah kah kah..

  7. Salaam…

    hmm ade betol gak eh alexious..ala ala wonderworld…😀

    wonderworld2 jugak..wonder mane tuan ghumah… ramai orang dah datang ziarah..tak hidang air pon…. pintu ternganga jer nih… ish ish ish…😀

    oh..mebbe cari pencurik lintah kot..uhmmm…jgn risau…
    Byakugan!!😀

    hmmm… Palestine…

  8. Tapi..untuk apa kami terlahir? Saya..dan 5 org teman saya..merasa “Kita harus berkumpul..karena ada yg harus kita lakukan”..tp sampai sekarang yg kami dapat belum jelas..”kami harus jaga sesuatu”..”Waktu kami sempit”…Kami bingung..kami harus menjaga sesuatu,.harus melakukan sesuatu dalam waktu yg sudah sempit,.tp kami masih bingung apa yg harus kami lakukan..apa yg harus kami jaga?

  9. Salam sejahtera jua buat Alexious dan sahabat2 sekalian semuanya. Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya ini ya. Apa pun kebelakangan ini saya agak sibuk. Banyak perkara yang terjadi.

    Hmm.. Anak Indigo. Kalau anda nak tahu anada indigo atau tidak, anda bolehlah scan aura di kedai2 kristal. Tahulah nanti secara saintifiknya type aura anda. Nak idang air bak kata saudari SFR tu… err… air ape agaknya ya? Saya ni tak pandai buat air. Air mineral ok tak?🙂 hahaha…

    Pencuri lintah tu dah kene sebat. Padan muka dia. Lintah pun nak curik.. apa da manusia.

  10. Zack: Tapi..untuk apa kami terlahir? Saya..dan 5 org teman saya..merasa “Kita harus berkumpul..karena ada yg harus kita lakukan”..tp sampai sekarang yg kami dapat belum jelas..”kami harus jaga sesuatu”..”Waktu kami sempit”…Kami bingung..kami harus menjaga sesuatu,.harus melakukan sesuatu dalam waktu yg sudah sempit,.tp kami masih bingung apa yg harus kami lakukan..apa yg harus kami jaga?

    Senang sahaja saudara Zack. Jadilah seperti diri sendiri itu sahaja perasaan dan lahirnya kita. Untuk menjadi Diri kita itu perlulah dengan niat ber-Diri. Bagaimana mahu ber-Diri jika yang di dalam masih lagi tersimpan dan terkurung rapi?

    Itulah pada hemat saya anda dikehendaki berkumpul. Mencari di mana ‘Diri’ kerana anak indigo bakal memberi impak kepada orang yang di sekitarnya secara saksama.

    …di mana aku berada, di sana ada DIA…

  11. salam buat semua…..

    alhamdulillah…bertemu kita di ruangan blog saudara Mahmud Shah…tahniah saya ucapkan kepada saudara….saya suka akan ruangan ini…

    Stephen, …mmm…boleh jadi juga awk ni merupakan salah seorang anak indigo di planet ini.

    saya pun mempunyai perasaan yang sama…certain partnya …

    cepat bosan jika perkara itu kita kerap kali lakukannya apatah lagi kerja dua kali, tidak mahu dikokong juga, disebabkan kemalasan saya belajar masa kecil itulah saya tak dapat nak belajar di U. tapi saya sedar sekarang sudah tiba masa untuk saya berdikari mencari gali ilmu yng mana patut diterapkan pada diri ini…mudah-mudahan dapatlah saya menjadi insan yang berguna pada agama, bangsa dan negara.

    saya rasa saudara Mahmud Shah pun mempunyai peribadi yang sama…..

  12. anak indigo ada juga kelemahannya, saya tak tahulah kenapa saya mudah berputus asa setiap kali saya merasakan payah menyelesaikan sesuatu hal yang rumit…setiap kali alami kegagalan hati saya ibarat hancur luluh tidak bersemangat

    cuma bangkit bila tenang, tapi tidak bermakna mengalah terus…cuma mencari peluang lain pula, saya juga merasa tidak sabar2 untuk menyelesaikan perkara yang dianggap remeh(mudah) dan bosan pula menunggu bila diri terhalang untuk menyelesaikannya…..akhirnya tutup buku …akhirnya,.malas layan…

    kemampuan yang dapat ditunjukkan oleh anak2 indigo ini ialah dapat memberi hasil kerja yang bermutu dan cukup baik kerana bila dia melakukan sesuatu di mana dia terdorong, memberi perhatian terhadap sesuatu yang diusahakannya…seolah-olah kejayaan telahpun berada di genggamannya….

    itu yang saya nak katakan ….sekian….salam

  13. di sini saya nak menyarankan agar anda jangan mudah terpengaruh dengan sistem sekular yang diterap oleh pihak kerajaan kerana ia dipengaruhi oleh ideologi2 Barat yang sudah pasti ingin memusnahkan akidah umat Islam…

    Ideologi ini menyusup di dalam pendidikan juga dan secara tak langsung menyongsang pemikiran mereka dengan menokok tambah fakta dan memalsukan fakta sebenar mengenai Islam…Inilah yang membimbangkan kita skrang…

    opss…mungkin saya akan ditahan oleh ISA jika bercakap begini di khalayak ramai..tp itulah yang berlaku skrang…

    maaf ya tuan webmaster

  14. Kamarul berkata:

    anak indigo ada juga kelemahannya, saya tak tahulah kenapa saya mudah berputus asa setiap kali saya merasakan payah menyelesaikan sesuatu hal yang rumit…setiap kali alami kegagalan hati saya ibarat hancur luluh tidak bersemangat

    Hmm… saudara kamarul boleh pastikan samada saudara anak indigo atau tidak berdasarkan spektrum warna jasad saudara. Kalau ada kelapangan saudara bolehlah mengunjungi kedai-kedai kristal untuk mengetahui spektrum warna saudara.

    Ciri-ciri yang dilampirkan bagi menunjukkan sesorang itu anak indigo atau tidak, umumnya hanya telahan. Kesemua ciri-ciri itu perlu ada, bukan salah satu. Jika saudara rasa ciri-ciri tersebut semuanya ada, betul la tu. Tapi, jika dilihat, ciri yang ke 18 dan 21 bukan semua orang ada ya. Ini ala-ala mcm cerita ‘malam keliwon’ tula. Boleh berinteraksi dengan makhluk ghaib. Bukan semua orang mampu tu…🙂

    Setiap kepayahan atau kesusahan dalam menyelesaikan sesuatu itu, adalah pengalaman. Itulah yang mendewasakan kita. Dan itulah juga menjadikan kita semakin yakin dengan kuasa Pencipta kita. Jadi, penderitaan, kesusahan dan kepayahan, jgn amik port sgt. Nanti lama2 selesailah semuanya tu nanti. Yang penting kita perlu latih diri kita bertenang dan bijaksana. Bagaimana? Tanyalah pada Tuhan.🙂

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  15. kamarul berkata:

    di sini saya nak menyarankan agar anda jangan mudah terpengaruh dengan sistem sekular yang diterap oleh pihak kerajaan kerana ia dipengaruhi oleh ideologi2 Barat yang sudah pasti ingin memusnahkan akidah umat Islam…

    Ideologi ini menyusup di dalam pendidikan juga dan secara tak langsung menyongsang pemikiran mereka dengan menokok tambah fakta dan memalsukan fakta sebenar mengenai Islam…Inilah yang membimbangkan kita skrang…

    Saya setuju. Sebenarnya sistem pemerintahan kita adalah sistem British. Ini gara-gara perang salib di Eropah. Mereka mahu semua umat Islam bertukar agama supaya mereka dapat memenangi perang itu. Itu jualah yang berlaku di Tanah Melayu ketika itu.

    Raja-raja Melayu banyak yang ‘menjual’ tanah kepada British gara-gara kelicikan penjajah. Maaf saya ingin komen sedikit berkenaan sistem beraja kita dahulu. Sistem beraja selepas kedatangan Islam dahulu adalah mencontohi Sistem Khalifah di Asia Tengah. Itulah sistem yang betul yang mencontohi sistem pemerintahan Islam sepertimana zaman Rasulullah, Empayar Uthmaniah dan Abbasiah.

    Yang menariknya, Tanah Melayu dan Indonesia menerima dengan baik sistem pemerintahan Islam malah lebih dari itu menjadikan perundangan Islam sebagai undang2 negeri dan negara. Itulah kunci kekuatan empayar Islam di Tanah Melayu dan Indonesia ketika itu.

    Malangnya, penjajah2 Eropah ini mula menerapkan sistem mereka dalam pemerintahan negara dengan menggunakan raja-raja Melayu ketika itu. Inilah yang berlaku hingga sekarang. Namun yang paling penting, Malaysia tetap aman makmur dan dipelihara Allah. Mungkin pada tahun2 mendatang sistem khilafah akan diadaptasikan di dalam negara kita oleh pemerintah2 yang ‘sedar’. InsyaAllah…

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  16. penink lah aku..

    aku biasa mengerjakan fisika dan matematika denagn caraku sendirir..
    aku ga bisa dipaksa untuk mengikuti cara orang lain..

    apa aku ini inigo juga..

    paling bosan kalau harus mengikuti cara orang lain…
    menyebalkan rasanya

  17. indigo, genius dan gila jaraknya tipis banget. ada yang sulit dimengerti namun ada jga yang tak pernah bisa dimengerti

  18. sumpah, gw banget, semua nya, ini penyakit bukan seh?? serem gw…

  19. ciri – ciri anak indigo sama persis dgn saya dan saya juga bisa mengendalikan energy dalam tubuh saya maupun luar tubuh( alam). apakah saya termasuk dalam katagori indigo?? terimakasih

  20. deden stiawan said:

    ciri – ciri anak indigo sama persis dgn saya dan saya juga bisa mengendalikan energy dalam tubuh saya maupun luar tubuh( alam). apakah saya termasuk dalam katagori indigo?? terimakasih

    Cara bagaimana agaknya saudara mengendalikan energy dalaman dan luaran saudara ya? Adakah dengan kaedah Reiki atau kaedah2 lain?

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  21. saya tidak tau dari mana saya bisa mengendalikan energy yg pasti saya bisa sejak kecil dan tanpa ada guru.kalau saya merasakan akan terjadi sesuatu pasti akan terjadi apakah itu indigo? terimakasih

  22. deden said:

    saya tidak tau dari mana saya bisa mengendalikan energy yg pasti saya bisa sejak kecil dan tanpa ada guru.kalau saya merasakan akan terjadi sesuatu pasti akan terjadi apakah itu indigo? terimakasih

    Mengikut rujukan saya, anak indigo ini mempunyai cakra mata ketiga yang paling kuat. Mata ketiga ini adalah berdasarkan deria rasa yang membolehkan kita merasai sesuatu perkara pada masa hadapan. Selain dari itu, anak indigo ini juga mempunyai deria rasa yang amat sensitif kepada kehadiran makhluk selain manusia. Cara bagaimana saudara mengendalikan energi itu adalah sesuatu yang jarang didengar melainkan ada gurunya.

    Mengikut pendapat sahabat2 saya, sekiranya saudara mampu mengawal energi saudara itu, tahap ketenangan saudara adalah pada peringkat terbaik yang memungkinkan saudara mampu jua memanipulasikan tenaga itu dalam menjalani kehidupan seharian. Anda mungkin mampu melayang ke udara, berjalan di atas air, memecahkan batu granit dan sebagainya. Tahniah saudara. Mungkin saudara hanya perlu dapatkan guru untuk belajar memanipulasikan tenaga ini dengan lebih baik.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

    • yaa hampir sama dengan bio energy, dan saat sepupu saya cek memang saya mempunyai bakat dari lahir dan memang semuanya itu datang dari allah swt

      saat saya coba energy itu untuk melindungi kaki saya dan saat itu juga terbentur benda yg sangat keras (besi) tapi saya tidak merasa sakit sedikitpun ataupun luka

      1 pertanyaan saya, apakah saya dapat membantu org dengan energy tersebut??? karna saya takut menggunakan energy tersebut. saya takut menjadi org yg takabur dan sombong, apa lagi jadi menduakan allah karna energy tersebut T_T
      mohon bimbingan nya terimakasih

  23. bagus untuk dilakukan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: