Tentang Batu Zamrud

Siapa yang tidak pernah mendengar tentang Zamrud. Hampir seluruh masyarakat di Nusantara dan dunia tak asing lagi dengan yang namanya Zamrud. Zamrud merupakan batu permata atau batu mulia kelas II yang berwarna hijau sampai hijau tua. Zamrud termasuk mineral silikat beril (mengandung beryllium) dan warna hijaunya disebabkan oleh kelumit kromium. Adanya vanadium dan besi yang menyertai kelumit kromium akan menyebabkan ragam zona pada warna hijau tersebut. Kekerasan zamrud termasuk rapuh (7.5 dalam skala Mohs). Walaupun tergolong rapuh, Zamrud masuk sebagai golongan batu Mulia papan atas karena banyak dicari orang dan harga bisa sangat mahal ketika potongan Zamrud menjadi octogonal atau heart.

Ada beberapa negera penghasil zamrud kualitas tinggi diantaranya Colombia, Siberia, Afrika Selatan, Zimbabwe, Australia dan Brazil. Para pemakai batu ini mempunyai keyakinan batu yang dikenakannya akan membawa keberuntungan. Dan selalu kita lihat banyak ahli perniagaan memakai Zamrud sebagai batu kesayangan mereka. Batu zamrud sangat berbeda dengan batu mulia lainnya, selain tahan panas juga tidak mudah berubah warna, namun tergolong batu yang mudah pecah (rapuh) dengan skala kekerasan 7.5 Mohs (skala 10). Batu ini tergolong rapuh dan tidak sekeras Nilam atau Delima yang memiliki tingkat kekerasan hampir 9 Mohs (skala 10). Sehingga harga batu Zamrud dengan bentuk cuting lebih mahal dibanding Zamrud yang diproses dalam bentuk biasa. Warna keindahan Zamrud ini secara sekilas memiliki kemiripan dengan Giok, dan Batu Bacan (berasal dari pulau Bacan-Indonesia Timur) yang memiliki warna dasar hijau. Tapi bila ditelisik lebih jauh akan serat dan pancaran warnanya, Zamrud sangat memiliki keindahan dibanding dengan giok ataupun Batu Bacan (kritokola Bacan).

Membezakan zamrud asli atau sintetik

 

Berdasarkan pengalaman, tidak mudah untuk memberikan pendapat tentang asli tidaknya zamrud tersebut. Walaupun demikian, anda bisa memeriksanya dengan 2 kaedah umum yang biasanya membantu pembeli/ pengumpul zamrud untuk memeriksanya, yaitu senter khusus untuk memeriksa batu mulia, lensa pembesar minimal 10x.  Sebelum membeli Zamrud idaman, Cahaya senter diarahkan dari bawah dan juga diperiksa dari atas dengan lensa pembesar. Bila terlihatlihat ada gelembung udara yang bentuknya bundar-bundar seperti bola-bola kecil, maka zamrud anda jelas tidak asli alias sintetik.. Hanya Anda perlu pengetahuan tentang fluid inclusions yang bentuknya bundar juga (membentuk three-phase inclusions yang sangat umum terdapat di zamrud Columbia ) .

 

Walaupun pemeriksaan di atas sangat dasar , kalau Anda sudah berpengalaman, maka kesimpulan bisa didapat . Hanya, untuk memastikan, beberapa pemeriksaan lain perlu dilakukan seperti kilap, berat jenis, indek refraksi, warna di bawah filter Chelsea, retakan didalamnya, rataan distribusi warna, kadar mineral, dsb. Mengingat harga zamrud tersebut cukup mahal, ada baiknya kalau anda cermat tidak berspekulasi saat membeli, kalau memungkinkan membawa rakan yang berpengalaman saat membeli.

p/s: Disunting daripada http://satrio74.wordpress.com/

About these ads

13 Respons

  1. Salaamun alaikum w.b.t…… semoga akhi sentiasa sihat dan bahagia sokmo

    ambe ada jugok simpan zamrud sebutir. memang ambe ni peminat kumpul batu2 permata jugok sebenarnya. cuma x banyak mana simpan lagi psl memang x banyak pitih pun nok beli huhu

    akhiMahmud ada Facebook dok?? kalu ada add ambe kat sini yer

    http://www.facebook.com/Neezhom

    Jazaakallahu khoirol jazaa’ :)

    • Wa’alaikumussalam saudaraku Hikmatun.

      Samalah kita, semoga saudara juga sihat wal’afiat dan berbahagia jua di sana. Owh, peminat batu pertama jua rupanya.. hehe.. samalah minat kita. Saya memang kumpul beberapa batu permata. Tapi bila beli mesti saya akan beri pada ayah saya untuk diikat suasa. Ayah saya sendiri peminat batu permata juga. Ke mana tidak tumpahnya kuah jika bukan ke nasi jua kan?

      FB saya ada.. InsyaAllah.. nanti saya akan add saudara.

      …di mana aku berada di sana ada DIA…

  2. wah mantap…makasih banyak infonya…salam hangat…

  3. Salam Ramadhaan ya akhi Mahmud Syah, marhaban ya shahrul muniir shahrus syiaam, shahrullazii unzila fiihil Quranul kareem

    Maafkan andai ada salah dan silap hamba selama ini.

    Semoga Allah sentiasa memberkati dan merahmati kita semua. Baarokallahu lakum :)

  4. Salaam Aidul Fitri. Maaf zahir dan batin. Taqobbalallahu minkum :)

  5. Salam..Saya mempunyai sebutir Batu Zamrud sebesar 24 cm ukurlilitnya yg diikat kpd Arca Burung Helang Emas ‘Lama’ ! Jika ada yg berhajat silah hubungi Saya melalui email ini..T/kasih

  6. Untuk lebih jelasnya koleksi batu permata seperti batu zamrud (emerald), batu safir (sapphire), batu ruby (merah delima), batu cat eyes (mata kucing), dan berlian / batu intan (Diamond). bisa lihat di :

    http://WWW.BATUPERMATASHOP.BLOGSPOT.COM

  7. Pertama kali melihat cincin berbatu zamrud mampu menarik minat saya pada pemakaian cincin. Sejak 2 minggu lepas, saya memakainya. Ia indah dan berkilau. Kehijauannya memukau. Di waktu siang, cahayanya bertambah terang. Jernih dan indah. Ia bertambah indah apabila bulu-bulu halus di jari langsung kelihatan dari bahagian atas batu itu. Ia transperant. Bulu-bulu jaris halus kelihatan indah melalui batu itu. ia umpama hiasan semulajadi yang hebat. Alhamdulillah, rasanya jika ada yang nak beli dengan harga RM1,000, saya masih tidak akan menjualnya. Syukur kepada Allah yang menciptakan alam ini indah.

  8. aku juga peminat batu zamrud dan juga memiliki 2 cincin, 1 biji aku beli d kedai emas warnanya hijau gelap dpecayai berasal dari colombia dan 1 biji lagi di beli di mekah warnanya hijau muda. aku sgt2 sedih kerana batu zamrud dari mekah baru2 nie jatuh dr ketinggian paras 5 kaki dan ianya telah pecah. persoalan sy di sini adakah baru ini mudah pecah jika jatuh?? assalamualikum… :(

  9. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ,saya punya 3cincin batu jamrud(colombia,brazil,zambia)ukuran batunya besar,sudah diikat,dan memiliki sertifikat asli dari lab.kalau minat bs hubungi saya 081286126077/085697249111.atau liat fb saya all_230186@yahoo.co.Id.terima kasih.wss

  10. saya juga seorang peminat Zamrud dan memiliki 5 bentuk cincin zamrud, dari Colombia hinggalah pada Zambia, memang pengemar zamrud sahaja yang mengetahui keindahanya.., Zamrud mempunyai kelebihanya tersendiri disamping warna nya yang hijau menawan disamping kombinasi kilauan api, kejernihan air ( Kaca) yang cukup memukau mata yang sesiapa yang sedang berinteraksi dengan pemakai Zamrud’….

  11. mantap gan..info yang sangat membantu kami sebagai pecinta batu..good job

  12. Cincin batu zamrud saya dibentuk dari bongkahan. Saya mau tanya batu zamrud saya dari daerah mana

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 97 other followers

%d bloggers like this: