Tafsir Tasawuf (Sufi): Surah An-Nur ayat 35 – 38

Burung-burung

Maksud ayat:

“Allah (memberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti lubang yang tak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca dan kaca itu seakan-akan (bintang yang bercahaya) seperti mutiara yang menyalakan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, iaitu pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah baratnya yang minyaknya sahaja menerangi walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis) Allah membimbing kepada cahayanya, siapa yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahka untuk dimulakan dan disebut namanya di dalamnya, pada waktu pagi dan pada waktu petang, lelaki yang tida dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula oleh jual beli dari mengingati Allah dan dari mendirikan solat dan dari membayar zakat. Mereka takut pada suatu hari (yang dihari itu) Hati dan penglihatan menjadi goncang. Mereka yang mengerjaka demikian itu supaya Allah memberikan balsan kepada mereka (dengan balasan) yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan, dan supaya Allah menambahkan kurnianya kepada mereka. Dan Allah memberi rezeki pada siapa yang dikehendakinya.” (An-Nur: 35-38)

1.1. Hakikat Cahaya

Kejelasan, penafsiran dan pengertian ayat misykat memberi bantuan yang amat besar dalam memahami persoalan hati dan perjalanan suluk.

Pada ayat pertama, komposisi atau komponen manusia diumpamakan dengan lubang yang tidak tembus dengan pelita dan kaca. Misykat adalah suatu lubang di dinding yang tidak tembus ke sebelahnya. Pelita sama dengan lampu, dan kaca adalah dinding yang menghimpun dan melingkupi pelita yang menerangi.

Perumpamaan ketiga-tiga komponen ini adalah perumpamaan dari manusia yang beriman yang padanya ada jasadnya, hatinya dan cahaya yang ada di dalam hati. Jasad diumpamakan dengan misykat, hati diumpamakan dengan kaca dan cahaya diumpamakan dengan pelita yang ada dalam kaca.

“Allah cahaya langit dan bumi”

Bermaksud; Dia adalah pemberi petunjuk (cahaya) kepada langit dan bumi; di mana tiada petunjuk di langit dan di bumi tanpa cahaya-Nya. Selanjutnya Allah mengumpamakan petunjuk-Nya sebahagian petunjuk bagi orang mukmin. Hidayah ditamsilkan dengan perumpamaan-perumpamaan, kebesaran dan kemuliaan hidayah-Nya menjadi jelas.

Jadi, misykat adalah jasad orang mukmin yang melingkupi hatinya, kaca ialah hati orang mukmin yang melingkupi cahaya hati yang merupakan petunjuk dari penunjuk bagi orang mukmin itu sendiri, sehingga dia mampu melihat hakikat segala sesuatu yang berjalan di atas hidayah dari Tuhannya dengan cahaya tersebut. Ini adalah Tahap Pertama dalam perumpamaan.

Tahap perumpamaan kedua ialah kaca yang melingkupi pelita atau hati yang melingkupi cahaya dan kebenderangan cahaya yang sangat cemerlang diumpamakan dengan bintang yang menerangi, di mana bintang itu diserupakan dengan mutiara kerana sangat cemerlangnya cahaya bintang tersebut.

Kita perhatikan di sini, perbincangan tentang kaca dan semua pelitanya atau tentang hati dan cahayanya, seluruhnya diumpamakan dengan bintang yang mutiara (al-Kaukub ad-Durriy) sehingga pelita itu mampu bersinar. Demikian pula kacanya, ia bersinar kerana cemerlang dan putih bersih.

Perumpamaan Tahap Ketiga ialah pelita ada dalam kaca, dari mana dan dengan apa kaca itu dinyalakan? Dari mana cahaya itu didapati? Bagaimana kecahayaan (nuraniyah) mampu berlangsung? Dengan ungkapan lain, cahaya itu ada di dalam hati, dari mana hati itu memperoleh nuraniah? Bentuk pertolongan bagaimana yang yang diberikan kepada hati atau yang diperolehinya hingga ia bernuraniah? Apa yang menimbulkan cahaya rohani tersebut?

Allah SWT berfirman yang dinyalakan, maksudnya yang dinyalakan adalah pelita yang ada dalam kaca atau cahaya yang ada dalam hati orang mukmin dinyalakan, “dengan minyak yang dari pohon yang banyak berkatnya atau yang banyak manfaatnya. Iaitu pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah baratnya”. Sedangkan Zaitun ialah syariat Allah.

Menurut Ibnu Kasir, kejernihan, sinar atau nuraniah yang ada dalam diri seorang mukmin diumpamakan seperti dinding kaca yang jernih lagi murni seperti permata, sedangkan al-Qurán dan syariát diumpamakan seperti minyak jernih, baik, bercahaya dan seimbang tanpa ada sedikit pun keruh.

Perumpamaan terhadap keempat pohon yang penuh berkah merupakan sumber dari cahaya hati, adalah syariat Allah yang penuh manfaat, yang merupakan sumbe dari cahaya kalbu. Dari situlah kalbu mengambil cahaya. Berapa kadar besar minyaknya? Allah befirman:

“Yang minyaknya sahaja hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api”

Minyak itu dinyatakan jernih dan bercahaya, kata an-Nasafi kerana kilaunya hampir-hampir bersinar tanpa ada api atau tanpa dinyalakan api. Kadar besar nuraniah syariat yang memberi cahaya pada hati? Dan betapa besar cahaya hati yang diperoleh dari sinaran cahaya syariat?

Demikianlah adanya, dan kerana itulah Allah berfirman:

“Cahaya di atas cahaya”

Ini adalah perumpamaan tahap kelima. Cahaya yang diumpamakan kebenaran itu, kata an-Nasafi, seperti yang bersatu yang berlapis-lapis yang mana di dalamnya terjadi interaksi antara (cahaya) misykat, pelita dan minyak. Sehingga tidak ada satupun yang tinggal untuk memperkuat benderangnya cahaya, kerana pelita yang ada di dalam tempat yang sempit menyerupai lubang yang tidak tembus, di mana ia mampu menghimpun dan memadukan seluruh cahaya. Hal ini berbeza seandainya di tempat yang luas, maka sinar cahayanya akan tersebar dan berserakan. Sedangkan (dinding) kaca merupakan suatu yang paling banyak menambah penerangan, demikian juga dengan minyak dan kebenderangannya.

Menurut Ibnu Kasir’As-Saddi yang pernah berkata tentang firman Allah tersebut, cahaya di atas cahaya adalah cahaya api dan cahaya minyak bila bersatu akan memancarkan sinar, dan yang satu tidak akan memancarkan cahaya yang lain. Demikian pula cahaya al-Qurán dan cahaya iman bersatu padu.

Dengan demikian, perumpamaan yang Allah buat untuk menerangkan kebebasan hidayahNya telah sempurna, dan dari penjelasan tentang perumpamaan tersebut, kita tahu bahawa penunaian syariat Allah lah yang mampu memberikan cahaya iman yang abadi.

Selain itu, berdasarkan pendapat Ibnu kasir’As-Saddi juga, cahaya api dan cahaya minyak bila bersatu padu memancarkan sinar, dan tidak akan bersinar satu di antaranya tanpa yang lain. Demikian juga cahaya al-Qurán dan cahaya iman ketika bersatu padu, dan satu di antaranya tidak akan memancarkan cahaya tanpa yang lain.

Di sini, kita sudah mulai memahami bahawa kewujudan kandungan al-Qurán merupakan makanan yang kekal bagi kalbu, sebab dengan al-Qurán pelita hati akan tetap menyala terang dan akan tetap memperolehi petunjuk. Bertambahnya perpaduan cahaya hati dan pancarannya bergantung kepada kadar penunaian seseoang terhadap kandungan al-Qurán dan misykat atau jasad akan memantulkan cahaya ini sehingga jalan baginya menjadi terang dan juga bagi yang lain.

“Allah membimbing kepada cahaya-Nya kepada siapa yang dia kehendaki dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”

Maksudnya Allah membimbing kepada cahaya syariat-Nya atau Allah memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki dari ahli Iman sehingga mereka memperolehinya dan mengikuti petunjuk yang diberikan kepada mereka.

Ayat berikutnya menjelaskan tentang tempat mereka yang hatinya dipenuhi cahaya dan hidayah:

“Di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya.”

Ketika menerangkan ayat misykat (lubang yang tidak tembus) yang terdapat di sebahagian rumah Allah, iaitu masjid, an-Nasafi mengulas bahawa Misykat adalah jasad orang mukmin yang hatinya adalah mencintai masjid. Dapat disimpulkan bahawa titik tolak kepada pendidikan keimanan yang tinggi adalah masjid dengan cara menyucikan diri di dalam masjid pada waktu pagi dan pada waktu petang dengan melaksanakan solat di dalamnya. Ini adalah kerana mereka adalah lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula dari jual beli dari mengingat Allah, dari mendirikan solat, dan dari membayar zakat. Mereka takut pada satu hari (yang di hari itu) hati penglihatan menjadi goncang.

About these ads

52 Respons

  1. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu
    Bismillah Khairil Asma
    Allahumma Shalli ala Muhammad wa ala Aali Muhammad

    Kami mengundang saudara-saudara semua untuk berkunjung
    ke website kami :

    http://www.hasanhusein.blogspot.com

    Wassalam

  2. Jafar Hasan: Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu. Bismillah Khairil Asma. Allahumma Shalli ala Muhammad wa ala Aali Muhammad. Kami mengundang saudara-saudara semua untuk berkunjung
    ke website kami : http://www.hasanhusein.blogspot.com
    Wassalam

    Waálaikumussalam warohmatullohi Wabarokatuh.

    Salam perkenalan saudaraku Jafar Hasan. Begitu bagus dan hikmah sekali website saudara. Izinkan saya link kan ke dalam blog saya ya! Sesungguhnya ku rasakan dunia ini begitu berat, walau hakikatnya hanya khayalan belaka.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  3. Alhamdulillah, silakan akhi link-kan blog saya. Semoga Allah meridhai upaya kita yang tidak seberapa ini untuk mengabarkan kesejukan jalan cinta Islam.
    Mudah-mudahan silaturahmi kita berlanjut terus. Antum bisa menghubungi saya secara pribadi lewat email : angga@awp.component.astra.co.id
    atau silakan menghubungi lewat telepon : 0817 851 082

    Wassalam.

  4. Saya juga mohon izin untuk menampilkan tafsir surah an Nur (kalau tidak salah ini berasal dari kitab Misykat al Anwar Imam Ghazali).

    Salam.

  5. Salaam saudaraku Jafar Hasan. Terima kasih di atas keizina saudara. Saudara dialu-alukan juga memperbetulkan jika ada yang tidak betul tentang tafsir itu. Saya digital kan daripada Tafsir Tasauf Imam Ghazali. InsyaAllah, kita ambil mana yang baik dan buangkan mana yang keruh jua dalam mencerminkan peribadi islamiah kita.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  6. Salam MS,

    Saya nak copy n paste satu artikel mengenai sejarah ringkas tarikat ahli sufi camne eh agak pjg jugak nih, mungkin saudara leh baca dulu kot tuk tapisan

  7. Azrie
    Salam MS,

    Saya nak copy n paste satu artikel mengenai sejarah ringkas tarikat ahli sufi camne eh agak pjg jugak nih, mungkin saudara leh baca dulu kot tuk tapisan

    Salaam saudaraku Azrie. Tak mengapa. Copy paste je di sini. Mana yang salah tu kita betulkan sama-sama. Yang penting ilmunya itu. InsyaAllah. Intresting juga ni. Kalau tidak pun saudara paste kan bab by bab. Pun lagi senang untuk kita respond nanti. Terima kasih saudara.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA..

  8. kebenaran thariqat ahli sufi 1

    pengertian

    thariqat dari sudut bahasa adalah jalam ,cara ,garis,kedudukan ,keyakinan dan agama

    manakala thariqat dari sudut pandangan ahli sufi pula ialah jalan kepada allah dengan mengamalkam ilmu tauhid feqah dan tasawuf

    kesimpulannya thariqat adalah bermaksud jalan dan cara untuk mendekatkan diri kepada allah dnegan mengamalkan ilmu feqah tauhid dan tasawuf bagi mendapatkan keredhaan nya supaya kita diterima sebagai hamba dan seterusnya memperoleh rahmatnya

    di sini saya tidak mengatakan bahawa thariqat adalah satu satunya cara untuk mendapatkan rahmat allah tetapi thariqat adalah salah satu jalan untuk mendapatkan rahmat allah yang telah di jalani oleh para ahli sufi dan para wali allah dan telah banyak menghasilkan ramai wali allah sehinggan di kurniakan karamah tanda mereka itu adalah wali allah yang seterusnya dapat menunjukkan kemuliaan mereka di siisi allah

    tapi jangan pula salah faham bukanlah tujuan kita untuk mendapatkan karamah dalam menjalani thariqat tetapi tujuannya adalah untuk mendapatkan keredhaan allah dalam melalui jalan ini tapi tak salah mengharap menjadi wali allah kerana wali allah ada lah mereka yang dikasihi oleh allah jika kita tidak mempunyai cita cita untuk menjadi mereka yang dikasihi oleh allah itu bermakna kita bercita cita sebaliknya iaitu mereka yang di benci oleh allah nauzubillah ………

    nanti kot saya lapang saya akan sambung pula dengan sejarah ringkas thariqat…………..
    __________________
    Wahai Tuhanku…………………
    Sesungguhnya Kaulah yang ku maksud
    dan………………………….
    KeredhaanMulah yang ku tuntut…..

    ——————————————————————————–
    Last edited by nazim5123; Yesterday at 09:22 PM.

    P/s : copy n paste dr forum carigold.com

  9. Salaam..

    Alhamdulillah…..dapat maklumat baru

    nak tahu jugak pasal tharikat semua ni… usually muslimin yang lebih banyak terlibat secara langsung dengan tharikat..berbanding dengan muslimat…hmm….

  10. azrie: kesimpulannya thariqat adalah bermaksud jalan dan cara untuk mendekatkan diri kepada allah dnegan mengamalkan ilmu feqah tauhid dan tasawuf bagi mendapatkan keredhaan nya supaya kita diterima sebagai hamba dan seterusnya memperoleh rahmatnya

    Terima kasih saudara azrie tentang pencerahan itu. Di sini saya lampirkan pula maksud thariqat berdasarkan penjelasan dari JAKIM.

    Tarekat bererti jalan, dalam ajaran tasawuf. Tarekat ialah satu istilah yang lahir selepas zaman permulaan Islam, bermaksud jalan yang dilalui untuk beribadat bagi mencapai ke suatu maqam yang tinggi dalam usaha mengenal Allah SWT. Menurut keyakinan sufi, orang tidak boleh sampai kepada hakikat tujuan ibadat sebelum menempuh jalan itu. Jalan itu dinamakan tarekat. Kita boleh mempelajari ilmu Tarikat selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam.

    Dalam membicarakan tarekat; kita tidak boleh lari dari 3 cabang lain yang perlu kita ketahui dan pelajari. Iaitulah:

    1. Syariát
    2. Tarekat
    3. Hakikat
    4. Makrifat

    Daripada senarai di atas itu, Tarekat jatuh kepada no. 2 selepas syariát. Bermaksud kita perlu betul2 tidak meninggalkan syariát barulah kita boleh menuju ke peringkat Tarekat. Itulah sepertimana yang saya tanyakan kepada guru-guru Tarekat yang saya kenal. InsyaAllah, silalah kemukakan lagi pencerahannya jika ada yang tersalah.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  11. Seterusnya penulis copy-paste pula maksud ke empat-empat bidang yang penulis maksudkan di atas berdasarkan website Darul Nu’man. Ambil yang baik, buangkan yang keruh. Semoga bermanfaat. Kita menunggu nukilan dari Saudara Azrie kita untuk menyambung lagi perkataannya. InsyaAllah.

    “Masalah Syariat, Tariqat, Haqiqat dan Makrifat adalah bidang-bidang atau cabang ilmu yang sangat khusus dan amat berbeza disegi pendekatan dan sumber perantara ilmu itu.

    Sumber hukum untuk masyarakat umum dalam Islam mestilah berlandaskan Syariat. Ini adalah untuk menjadikan hukum Islam bersistematik sebagaimana diamalkan oleh Rasulullah saw. Ilmu-ilmu ini walaupun sumbernya Allah swt, tetapi melalui cara yang berbeza. Sesuai dengan Ilmu Syariat yang bersifat zahir dan membicara perkara-perkara yang zahir semata-mata, maka cara penyampaiannya juga menggunakan peralatan zair, seperti guru zahir, kitab-kitab yang bersumberkan Quran dan Hadith Rasulullah saw.

    Tariqat ialah jalan atau cara-cara untuk mempertingkatkan Iman, Taqwa dan seterusnya mendapatkan keredhaan Allah swt. Jadi, untuk mendapatkan keredhaan Allah, mestilah menggunakan jalan atau peraturan yang diredhai Allah. Apabila seseorang pengamal Tariqat beramal bersungguh-sungguh dengan ikhlas di bawah panduan seorang guru yang murshid, darjat Iman dan Taqwanya meningkat dari sehari kesehari. Hasil dari peningkatan ini, ‘dirinya’ yang di dalam diri zahir, atau rohnya, menjadi bertambah kuat dan sehat. Mata basirnya semakain terang sehingga pada suatu masa, cukup kuat sehingga boleh melihat alam ghaib atau kashaf. Setelah kasyaf dan sudah melihat dimensi-dimensi yang dijelaskan tadi, Imannya meningkat dari Ilmu Yakin kepada Ainul Yakin. Kalau dahulu murid itu yakin adanya alam ghaib kerana percaya kepada ilmu syariat yang dipelajari. Tetapi sekarang ini telah melihat sendiri adanya alam ghaib tersebut. Naiklah darjat menjadi Ainul Yakin (Ain bermakna mata).

    Kemudian Allah membuka lagi lautan ilmu (maklumat) berkenaan dengan Rahsia Allah kepada murid ini melalui guru-guru ghaib yang terdiri daripada Wali-wali Allah atau Allah memberi terus melalui Laduni. Iman murid tadi meningkat lagi sehingga Haqqul Yakin. Iaitu yakin sebenar-benarnya yakin. Inilah darjat yakin para nabi-nabi.

    Setelah mengetahui rahsia-rahsia kejadian alam ini, maka dikatakan murid tadi telah mendapat Haqiqat. Iaitu mengetahui kejadian makhluk Allah disegi zahirnya dan ghaibnya (batinnya). Setelah mendapat Haqiqat, seterusnya murid tadi dengan kurniaNya, mungkin akan ditambah lagi Ilmunya sehingga mengenal Khaliq, Yang Maha Pencipta iaitu Allah Yang Maha Perkasa. Inilah dikatakan telah mendapat Makrifat. Iaitu mengenal Allah sebagaimana Allah sendiri memberitahu diriNya.

    Jadi sebagai kesimpulan, Tariqat itu masih berbentuk Syariat kerana ia ilmu zahir. Hasil dari amalan Tariqat, seseorang itu dikurniakan Haqiqat dan Makrifat.

    Buat pengetahuan, arti Laduni bermaksud Allah memasukkan terus maklumat berkenaan sesuatu perkara ke dalam pengetahuan orang itu. Tidak melalui pendengaran atau penglihatan. Dengan perkataan lain tidak ada guru.

    Manakala Khasaf pula bermaksud keupayaan seseorang itu melihat perkara-perkara yang ghaib pada mata kasar. Pandangan khasaf ialah pandangan menggunakan mata basir (mata batin atau mata rohani). Kalau mata kasar menggunakan cahaya (cahaya matahari atau lampu) untuk melihat, mata basir menggunakan ‘Nur’ untuk melihat. Kekuatan mata basir berbeza-beza. Paling rendah boleh melihat dimensi jin (dan syaitan). Peringkat lebih tinggi boleh melihat dimensi malaikat (alam malakut), kemudian dimensi roh. Paling tinggi ialah dimensi ketuhanan (Alam Lahut).”

    Mudah-mudahan kita semua dapat sekurang-kurangnya mencapai ilmu Syariat. Yang penting dapat membawa bekal yang cukup sebelum menghadap Tuhan, Allah swt. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  12. kebenaran tariqat ahli sufi 2

    sejarah ringkas thariqat ahli sufi 1

    kebanyakan ulama sufi sependapat bahawa sufi pertama dalam dunia ini adalah nabi allah adam a.s dengan gelaran adam safiullah bukannya Abu Hasyim al-Kufi seperti mana yang diterangkan oleh ahli sejarah

    saya tak pasti bagaimana abu hasyim al kufi boleh mendahului dan mengatasi nabi allah adam sehingga dapat gelaran ahli sufi pertama dalam sejarah dunia kemungkinan pendapat ahli sejarah ini adalah sama seperti pendapat mereka berkenaan teori kemunculan agama kristian yahudi dan islam yang dikatakan bahawa agama kristian telah muncul dan di bawa oleh nabi isa manakala agama yahudi telah muncul dan telah di bawa oleh nabi musa dan agama islam telah muncul dan di bawa oleh nabi muhammad saw sesungguhnya itu adalah kekarutan yang amat karut sebagai orang islam kita wajib percaya bahawa agama islam telah muncul sejak nabi allah adam as lagi dan nabi isa musa dan nabi muhammad kesemua nabi nabi ini sebenarnya telah membawa agama islam yang telah di syariatkan kepada mereka oleh allah tuhan sekalian alam.

    di sini saya coretkan sedikit kisah nabi allah adam sehingga beliau terkenal dengan gelaran adam safiullah yang telah saya petik dari kitab kuning tapi saya sudah lupa tajuknya tetapi cerita ini amat lah masyhur, sewaktu nabi allah adam as telah diturunkan dimuka bumi beliau telah merasa loya dan rimas lagi tidak selesa di atas muka bumi ini ditambahlagi dengan kesedihan beliau yang telah bercerai dengan kekasih hati iaitu hawa tetapi apa yang lebih mengharukan beliau kerana beliau telah melanggar perintah allah yang melarang beliau menghampiri pohon kholdi malah telah memakannya

    dengan kesedihan dan tekanan yang amat hebat beliau telah bersujud kehadratullah dengan linangan air mata yang amat banyak dan menangis semau maunya tanda kekesalan di atas pelanggaran larangan allah keatasnya sehinggankan air matanya yang telah tertumpah kebumi telah berkumpul dan telah membentuk takungan air pada suatu hari sedang beliau terus bersujud menangis beberapa ekor burung telah terrbang hinggap berhampiran beliau dan telah melihat takungan air itu ,burung burung itu telah minum dan berkata aduhai manis sungguh air ini dari manakah asalnya

    nabi allah adam telah mengangkatkan kepalanya kelangit seraya berkata dan munajat wahai tuhan ku tidak cukupkah lagi kau menjadikan aku sebegini sehingga makhlukmu pun ikut menyindirku

    lantas allah berfirman wahai adam sesungguhnya air mata mereka yang bertaubat sangat manis disisi ku dan allah juga telah memperkenankan taubat nabi allah adam dan mengampuni beliau

    dari kisah taubat nabi allah adam itulah kebanyakan ulama sufi telah sependapat mengatakan nabi allah adam adalah sufi pertama dengan gelaran adam safiullah jika anda ingin lebih memahami anda perlulah membuka kitab tasauf dan melihat sifat mahmudah pertama iaitu taubat dan manusia yang pertama yang paling layak mendapat gelaran sufi adalah nabi allah adam selepas taubatnya telah diterima oleh allah bukannya abu hasyim al kufi

    di sini saya tegaskan sesungguhnya kenyataan yang mengatakan abu hayim al kufi adalah sufi pertama adalah satu fitnah yang berniat jahat bukan sahaja kepada nabi allah adam malah kepada golongan sufi juga saya tidak pasti dimanakah ciri ciri nya sehingga abu hasyim layak di gelarkan sebagai sufi pertama dalam sejarah sufi sedangkan nabi allah adam di nilai sebagai sufi pertama setelah beliau bertaubat dan taubatnya telah diterima kerana taubat adalah sifat mahmudah pertama dalam kajian thariqat ahli sufi

    malah dalam thariqat naqsyabandiah sekalipun pertama sekali yang di bincangkan sebelum seseorang salik atau murid itu memasuki jalan thariqat naqsyabandiah ialah bab taubat ini amat bertepatan dengan sifat mahmudah yang pertama yang tertulis dalam kitab tasawuf iaitu taubat, bagi tariqat lain saya tidak pasti kerana saya tidak tau dan tidak arif berkenaan thariqat lain namun diharap sahabat sahabat cg dapatlah menyatakan kepentingan taubat dalam perjalanan thariqat masing masing supaya kita dapat sama sama membenteras salah faham terhadap jalan thariqat ahli sufi dan dapat bertukar tukar pendapat berkenaan kepentingan taubat dalam thariqat sufi

    selanjutnya insyaallah saya akan teruskan kisah sejarah ringkas thariqat ahli sufi 2 yang wujud dalam zaman nabi muhammad saw dan para sahabat

  13. Salam semua …

    MS : Mudah-mudahan kita semua dapat sekurang-kurangnya mencapai ilmu Syariat …..

    Pada pandangan hamba yang dhaif ni memang amatlah bersetuju dgn saudara MS tentang itu namun apa yg saya posting tidaklah bertujuan lain hnya berkongsi buah fikiran dan pendapat saudara/i sekalian adanya. Semoga tidaklah akal ini diam membeku tanpa rangsangan. Jgn lokek ilmu tak gitu akhi?
    Pada yg tidak betul faham eloklah perkemas ilmu syariat (termasukla diri ni skli).

  14. Salaam semuanya terutamanya Saudaraku Azrie.

    Terima kasih di atas penjelasan sejarah tariqat tersebut. Adalah kita semua sudah sedia maklum di dalam coretan saudara tadi berkenaan jalan tariqat Nabi Adam AS merupakan sejarah pertama perjalanan kesufian. Daripada penceritaan tadi, pada apa yang dapat penulis simpulkan adalah seperti di bawah:

    1. Sejarah sufi bermula dengan Nabi Adam AS.
    2. Agama langit dari Nabi Adam AS hinggalah Nabi Muhammad SAW adalah Islam. Tiada agama lain.
    3. Perjalanan kesufian adalah bermula dengan TAUBAT yang sebenar-benar taubat (taubat nasuha).
    4. Ikhlas.

    Terima kasih saudara Azrie. Sila teruskan lagi penceritaan saudara.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  15. azrie: Pada pandangan hamba yang dhaif ni memang amatlah bersetuju dgn saudara MS tentang itu namun apa yg saya posting tidaklah bertujuan lain hnya berkongsi buah fikiran dan pendapat saudara/i sekalian adanya. Semoga tidaklah akal ini diam membeku tanpa rangsangan. Jgn lokek ilmu tak gitu akhi?
    Pada yg tidak betul faham eloklah perkemas ilmu syariat (termasukla diri ni skli).

    Benar saudaraku. InsyaAllah, kita berbincang dan berdialog memberikan pendapat dan luahan ilmu di dada. Semoga kita sama-sama muhasabah diri, menilik diri sebelum diri kita di ’tilik’ . Teruskan saudara. ;-)

  16. Kebenaran Thariqat Ahli Sufi 3

    Sejarah ringkas thariqat ahli sufi 2

    Seperti mana yang telah kita maklum Allah s.w.t. telah menurunkan wahyuNya kepada nabi Muhammad s.a.w. melalui malaikat Jibrail dan jika kita kaji balik sejarah perkembangan ilmu Islam kita pasti akan sedar di zaman Rasullullah belum ada lagi pengkhususan ilmu Islam seperti zaman sekarang ini iaitu dalam bentuk ilmu feqah tauhid atau usuluddin dan tasawuf semua ilmu-ilmu itu hanyalah di kenali sebagai ilmu Islam di zaman nabi.

    Hanya pada zaman tabiin sahaja bermulalah penyusunan ilmu Islam di mana ilmu Islam dibahagikan kepada beberapa bahagian dan yang fardhu ain seperti mana yang tersebut dalam kitab Ihya Ulumuddin iaitu ilmu tauhid atau ilmu usulluddin dan ilmu tasawuf di mana setiap bidang ini membicarakan bidang-bidang tertentu.

    Pembicaraan ilmu feqah meliputi bahagian

    1- Bab ibadat zahir seperti sembahyang, puasa, zakat, haji dan lain-lain.
    2- Muamalat membicarakan berjual beli, sewa dan lain-lain.
    3- Munakahat membicarakan bab nikah, kahwin dan lain-lain.
    4- Jinayat membicarakan bab hukuman hudud, takzir dan lain-lain.

    Bagi bahagian 1-3 mengikut Imam Ghazali wajib dipelajari tapi tidak perlulah sampai ke tahap perbandingan antara mazhab manakala bagi bahagian 4 pula adalah kewajipan pemerintah melaksanakan, jika mereka tidak melaksanakan adalah dosa, di antara pengijtihad dalam bidang ini yang terkenal ialah Imam Syafiei, Imam Hanbali, Imam Maliki dan Imam Hanafi.

    Manakala ilmu tauhid pula membicarakan

    1- Bab keesaan Tuhan
    2- Bab kenabian
    3- Bab perkara langit dan perkara ghaib

    Ke semua di atas wajib dipelajari mengikut Imam Ghazali tapi tidak perlulah sampai ke tahap perbandingan antara mazhab, di antara para ijtihad dalam bidang ini ialah al Asyari al Maturidi dan lain-lain.

    Manakala bagi ilmu tasawuf membicarakan 10 sifat mahmudah dan 10 sifat mazmumah dan telah diijtihadkan oleh Syekh Junaid al Baghdadi.

    Menurut Imam Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin ke semua ilmu di atas adalah ilmu fardhu ain, dipelajari dan di amalkan oleh setiap orang Islam.

    Jadi persoalannya di manakah kedudukan tarikat ahli sufi pula? Sebenarnya tasawuf itu adalah hasil daripada tarikat, tiada satu jalan pun kita boleh dapat mengamalkan ilmu tasawuf, hanya dengan melalui ilmu tarikat ahli sufi sahajalah kita akan dapat menghayati dan mengamalkan ajaran ajaran tasawuf ini.

    Malah Hujjatul Islam al Imamul Ghazali juga pernah berkata di dalam kitab beliau yang berjudul Ihya Ulumuddin “barangsiapa yang tidak mengambil perbendaharaan golongan kami (ahli sufi) ditakuti mereka akan mati dalam keadaan mengekali dosa besar”.

    Malah ke semua imam-imam mazhab feqah iaitu Imam Syafiei, Hanbali, Maliki dan Hanafi adalah pengamal tarikat ahli sufi malah Imam Ghazali sendiri telah mengambil bai’ah tarikat naqsyabandiah melalui tuan syekh Ali al Farmadi salsilah tariqat naqsyabandiah yang ke lapan dan beliau telah melaksanakan suluk selama 120 hari kemudian terbukalah hijab sehingga membawa beliau mengarang kitab Ihya Ulumuddin di mana kitab beliau ini telah segar sepanjang zaman sehingga sekarang, kebanyakan ulama masih merujuk kitab tersebut tetapi sayang Allah lebih menyayangi beliau di mana beliau telah kembali berlindung dalam usia yang agak muda tidak sampai 60 tahun pun.

    Kejayaan Imam Ghazali dalam Islam adalah kerana beliau telah dapat mengharmonikan antara syariat dan hakikat dalam bentuk teori dan amali. Itulah sebab kita sangat berhutang budi dengan beliau mudah-mudahan Allah memberikan rahmat yang dijanjikan kepada insan mulia seperti beliau.

    Tetapi apa yang menghairankan bagaimana wujud manusia yang bukan sahaja enggan menerima malah memusuhi thariqat ahli sufi sehingga dituduh sesat dan menyeleweng.

    Persoalan yang timbul adakah golongan ini merasakan ilmu amalan dan sumbangan mereka lebih tinggi dan lebih baik lagi dari Imam Ghazali? Terus terang saya katakan terlalu jauh kedudukan amalan ilmu dan sumbangan mereka jika hendak dibandingkan mereka dengan Imam Ghazali, bukanlah hendak menafikan sumbangan mereka tetapi tahap yang disumbangkan.

    Marilah kita bersama-sama bermuhasabah diri sejauhmanakah ilmu-ilmu di atas telah kita pelajari dalam kehidupan kita sedangkan kita telah mempelajari berbagai ilmu fardhu kifayah tapi malangnya ada sebahagian ilmu fardhu ain telah tercicir dan sebaliknya. Imam Ghazali pernah menulis dalam kitabnya Ihya Ulumuddin bahawa golongan ini adalah antara golongan yang terpedaya dengan amal iaitu mempelajari ilmu fardhu ain tapi meninggalkan ilmu fardhu kifayah.

    Tak sampai lagi sejarah ringkas thariqat ahli sufi rupa-rupanya insyaallah saya akan terus menulis berkaitan sejarah ringkas tarikat ahli sufi bagi memberi kefahaman kepada kita semua berkenaan thariqat, ini kerana thariqat ini telah teruk terfitnah di zaman sekarang…

  17. Salam semua … jgn lupe baca sekali syarahan dari blog Al-Hikam juga mengenai kesufian. Amat baik (leh kasik 5 bintang). Sori eh saudara MahmudShah terpromote lak blog Al-Hikam (blog ni saudari Al Hikam punye ke)

  18. Azrie: Tak sampai lagi sejarah ringkas thariqat ahli sufi rupa-rupanya insyaallah saya akan terus menulis berkaitan sejarah ringkas tarikat ahli sufi bagi memberi kefahaman kepada kita semua berkenaan thariqat, ini kerana thariqat ini telah teruk terfitnah di zaman sekarang…

    Hmm… begitu panjang lebar pencerahan daripada saudara Azrie kita. Teruskan penulisan saudara ya. Semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya.. InsyaAllah.

    Benar kata-kata saudara itu. Dewasa ini, cabang kesufian ini dianggap sesat dan menyesatkan. Sedangkan ilmu itu adalah dari Allah. Adakah membersihkan Diri melalui jalan tawadu’, zikrullah dan amal soleh dikatakan sesat dan menyesatkan? Inilah yang memerlukan penyedaran dan kesedaran secara umum kepada setiap muslim. Rugi rasanya jika kita sebagai muslimin dan muslimat terlalu tumpul dalam aspek pembersihan kalbu. Kerana dari kalbulah punca segala kebaikan dan kejahatan.

    Saya tertarik untuk melampirkan sebuah hadith buat renungan kita bersama. Dari Humaid bin Abdurrahman r.a. mengatakan bahawa ia mendengar Muawiyah berkhutbah, katanya:

    “Dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa dikehendaki Allah akan beroleh kebaikan, diberi-Nya pengertian dalam hal agama. Saya hanya membagi-bagikan, sedang yang memberi ialah Allah. Selama umat Islam berdiri teguh di atas agama Allah, tidak satu pun penentang-penentang mereka yang sanggup membinasakan mereka sampai kiamat datang”.

    (Hadith Sahih Bukhari 1:58)

    Semoga bersama kita mendapat manfaat dan keberkatan ilmu yang diterokai ini. InsyaAllah.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  19. 17 Azrie
    Salam semua … jgn lupe baca sekali syarahan dari blog Al-Hikam juga mengenai kesufian. Amat baik (leh kasik 5 bintang). Sori eh saudara MahmudShah terpromote lak blog Al-Hikam (blog ni saudari Al Hikam punye ke)

    Aik, Saudariku Al-Hikam sudah ada blog? Hmm… apa agaknya alamatnya? Saya baru tahu ni. Sauadara Azrie apa kata letakkan url nya. ;-)

  20. Kebenaran Thariqat Ahli Sufi 4

    Sejarah Ringkas Thariqat Ahli Sufi 3

    Di sini sebelum saya melanjutkan sejarah ringkas thariqat ahli sufi, saya ingin memberikan pengertian perkataan sufi dahulu. Perkataan sufi terdapat banyak pendapat asal perkataan tersebut ada yang menyatakan perkataan sufi di ambil dari perkataan ahli suffah iaitu satu golongan miskin yang duduk di serambi Masjid Madinah oleh kerana mereka terlalu miskin mereka ini tidak berumah dan berharta, mereka akan sentiasa bersedia ketika ada peperangan dan akan ikut serta dalam peperangan untuk mempertahankan agama dan negara Madinah ketika itu.

    Selain itu, ada juga yang menyatakan asal perkataan sufi adalah berasal dari perkataan baju bulu domba yang dipakai oleh mereka iaitu shuff tapi yang sebenarnya hanya Allah lebih mengetahui.

    Di sini saya ingin menceritakan kisah turunnya wahyu yang pertama dari kaca mata pandangan ulama sufi. Ketika nabi Muhammad s.a.w. belum diutus menjadi rasul beliau telah menjalani khalwat di gua hira’ dengan mengamalkan agama Islam yang telah disyariatkan kepada nabi Allah Ibrahim, sehinggalah pada suatu hari datanglah malaikat Jibrail kepada beliau dan beliau telah diselubungkan oleh malaikat Jibrail, ada separuh kata dengan serban Jibrail ada separuh pendapat dengan serban nabi ada yang kata tak diselubungkan yang sebenarnya wallahua’lam selanjutnya malaikat Jibrail pun telah memeluk nabi seraya berkata “iqra’ .. iqra’ ya Muhammad”, maknanya lebih kurang “baca … bacalah wahai Muhammad”, maka nabi Muhammad pun menjawab “ma ana biqariin” dalam bahasa kita “aku tak tau bacalah” memang telah termasyhur di kalangan umat Islam bahawa nabi Muhammad memang tak tau membaca. Malaikat Jibrail telah mengulangi perbuatan itu sebanyak tiga kali dan tiga kali jugalah nabi Muhammad s.a.w. menjawab jawaban yang sama sehinggalah malaikat Jibrail membacakan kepada nabi wahyu yang pertama “bacalah wahai muhammad dengan nama Tuhanmu yang Menjadikan…….(sehingga akhir ayat).

    Siapakah Dia Tuhan yang Maha Menjadikan sudah pasti Dialah ALLAH s.w.t. dan dari situlah para ulama sufi telah menjadikan dalil utama mereka mengamalkan zikrullah dengan menyebut dan membaca kalimah itu sebanyak banyaknya adakalanya jelas adakalanya seperti dalam thariqat naqsyabandiah hanya membaca dalam hati.

    Mereka akan membaca dalam keadaan berdiri, bangun, berlari, makan, minum, tidur malah dalam apa keadaan hal sekalipun contohnya satu aliran thariqat yang telah di perkenalkan oleh tuan syekh Syamsudin Al Wali di Turki, nak tau senang jer mungkin kita pernah melihat jejak rasul di Turki dan kita akan melihat tarian sufi yang berpusing-pusing dengan jubah yang longgar dan akan membentuk seperti cendawan, jika kat malaysia sahih dah kena cop sesat wal bidaah wal khurafat wal entah hapa-hapa lagi yang memang tak bagus punya perkataan sedangkan tuan syekh Syamssudin al Wali ini adalah waliyullah yang amat terkenal keramatnya.

    Tapi yang menghairankan, bila kita tengok tarian gelek atau penyanyi menari tergelek-gelek, tergedik-gedik takder pun sapa nak kata mereka tu sesat dan bidaah malah kita pun turut serta menontonnya bukan nak kata orang lain saya sendiri pun minat dulu-dululah waktu zaman jahiliah tapi sekarang dah insaf (insyallah). Kadang-kadang pun terrrrrrrrtengok jugak maklumlah orang yang masih karam di lautan dosa lagi macam nilah, sedangkan mereka yang ahli thariqat ini menyanyikan zikrullah berbanding penyayi tu menyanyikan ayat-ayat dan syair-syair syaitan. Betapa prejudisnya masyarakat Islam hari ini terhadap para ahli thariqat.

    Pernahkah kita memikirkan apakah amalan Islam yang telah diamalkan oleh orang Islam sebelum disyariatkan ibadah solat 5 waktu seperti mana yang telah kita maklum bahawa solat lima waktu hanya disyariat selepas Nabi s.a.w. melalui proses israk dan mikraj. Yang lebih menghairankan iman mereka yang belum melakukan solat lima waktu lebih utuh dari kita yang mengamalkan solat, bukanlah saya mengatakan jangan solat cuma saya ingin kita sama-sama memikirkan apakah amalan mereka yang membuatkan mereka mempunyai iman yang amat kukuh, sehingga disiksa, dicerca di ntah hapa-hapa lagi senang cakap semua yang tak baik tapi mereka tetap berpegang kepada tali Allah, jawapannya mudah mereka mengamalkan, menyakini, memahami akan rukun Islam yang pertama.

    Insyaallah saya akan terus menulis di masa akan datang dengan izin dari Allah s.w.t. jua

  21. Saudaraku MS : saya pun tatau ye ke tak dia punya mungkin persamaan nama tapi macam ye hehehehe saya jumpa pun kt blog saudara kita Hikmatun ni urlnye : http://alhikam0.tripod.com

  22. Terima kasih Saudaraku Azrie di atas penerangan panjang lebar tentang sejarah kesufian. Penulis dapat simpulkan beberapa perkara yang penting kita ketahui daripada penerangan tersebut; iaitulah:

    1.0. Asal perkataan Sufi:

    1.1. Ahli suffah iaitu satu golongan miskin yang duduk di serambi Masjid Madinah oleh kerana mereka terlalu miskin mereka ini tidak berumah dan berharta, mereka akan sentiasa bersedia ketika ada peperangan dan akan ikut serta dalam peperangan untuk mempertahankan agama dan negara Madinah ketika itu.

    1.2. Sufi adalah berasal dari perkataan baju bulu domba yang dipakai oleh mereka iaitu shuff.

    2.0. Keutamaan zikrullah.

    3.0. Sejarah wahyu pertama Rasulullah SAW.

    4.0. sedikit penceritaan tentang Thariqat Naqsyabandiah.

    Bersama-sama ini, penulis teruja untuk melampirkan sepotong Hadith dari Anas bin Malik r.a. dari Nabi SAW beliau bersabda:

    “Tuhan menyuruh malaikat mengurus anak dalam kandungan. Lalu malaikat itu berkata: “Ya Tuhan, segumpal darah beku! Ya Tuhan, segumpal daging!” Setelah Tuhan hendak menciptakannya (hidup), malaikat bertanya: “Ya Tuhan! Laki-laki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Bagaimana rezekinya dan ajalnya?” Lalu dituliskan hal itu ketika sedang berada dalam perut ibunya.”

    (Hadith Sahih Bukhari IV:1776).

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  23. Salaam pada semua teman2,

    Semuga semua teman2 yang saya sayangi berada dalam ketenangan selalu, di lindungi dan di pelihara Allah dalam keimanan dan ketaqwaan. Aamiin

    Said Mahmud Shah:

    “Aik, Saudariku Al-Hikam sudah ada blog? Hmm… apa agaknya alamatnya? Saya baru tahu ni. Sauadara Azrie apa kata letakkan url nya.”

    >>> Meh ah saya betulkan kekeliruan ni wahai brother2ku Azrie dan Mahmud Shah.

    Blog Al-Hikam0 tu bukan saya punya. “Ahmad Al-Bab yang punya.” Whohhhh…Tapi memang bagus kan isi blog tu?

    Saya belum lagi pro mana untuk membicangkan soal tarikat ni secara umum kengkawan. Kalau masa belajar pun hanya tukang buat air dan kuih jer. Duk jauh2 kat blakang. Tukang dngr jer. Nak soal, tulis kat kertas dan pakai “merpati”. Heeee.. Al-Hikam tu jer belum khatam2 sampai ni, walhal dah bertahun tuuu…(malu nye akuuuuu..)

    Whoahhh.. Sdra Mahmud. Mula2 pokok iyyerr… Ni dah warna plak.. Saya di kategori warna “belang tujuh” – camna tu eh??

    Apa pun alhamdulillah. Saya enjoy membaca semua tulisan kalian. Tulis banyak2 lagi tau. Okey deh. Saya nak menjenguk jiran sebelah ni… Blog brother kita, Hikmatun..

    Salaam…

  24. Ni saya terjumpa dan nak petik lagi satu penulisan yang tidak kurang penting untuk kita sama-sama hayati.
    —>Mintak mahap le tuan rumah pjg berjela plak jdnye

    Pengenalan Tasawuf Islami
    Assalamualaikum w.b.t

    Alhamdulillah, akhirnya penulis ketemu sedikit ruang masa untuk kita bersama-sama menyingkap tabir ilmu Allah yang luas ini InsyaAllah. Seperti yang penulis katakan sebelum ini, penulis berhasrat untuk mengupas satu cabang ilmu yang cukup besar yakni ilmu tasawuf islami. Adalah mustahil bagi penulis untuk menyimpulkan semua ilmu tasawuf dengan penulisan yang ringkas ini, tetapi sekurang-kurangnya kita mendapat sedikit manfaat dan kefahaman mengenai ilmu tasawuf ini.

    Penulis sendiri masih “daun muda” dalam memahami tasawuf ini. Justeru itu penulis menggunakan 2 buku sebagai panduan untuk penulis menulis tentang pengenalan bagi tasawuf ini. Tasawuf Moden, karangan Prof Dr HAMKA dan Tujuan Hidup Para Sufi, oleh Muhammad Al Ghazali.

    Perkataan Tasawuf sendiri sebenarnya telah menjadi pertikaian di kalangan ahli-ahli bahasa. Sesetengah berkata ianya diambil dari perkataan syifa’, yang bermaksud suci atau bersih. Sesetengah lagi mengatakan ianya berasal dari perkataan “shuf” yakni bulu binatang dek kerana orang yang menjalankan tasawuf ini suka memakai baju dari bulu binatang disebabkan mereka benci dengan pakaian indah-indah “orang dunia” ini. Menurut pendapat yang lain pula, tasawuf berasal dari perkataan “suffah” iaitu sahabat Nabi yang menyisihkan diri di satu tempat terpencil disamping Masjid Nabi. Kemudian pada akhir zaman ini, berlaku pula pertikaian yang mengatakan bahawa sebenarnya ia berasal dari bahasa yunani lama dan telah diarabkan. Asalnya “theosofie” yang bererti “ilmu ketuhanan” kemudian diarabkan dengan lidah arab sehingga berubah menjadi “tasawuf”.

    Hatta dari mana sekalipun asal perkataan “tasawuf” itu, bagi penulis ianya hanya berlegar dari segi bahasa. Tak ubah seperti ungkapan “Islam Hadhari” atau “Hadharatul Islamiyyah”. Apa yang penting, ternyata yang dimaksudkan dengan kaum tasawuf, atau kaum sufi itu ialah mereka yang cuba membersihkan jiwa dan hati (tadzkiyatun nafs)

    Di Tanah Melayu ini, apabila disebut kaum sufi ini, maka terbitlah dalam ingatan kita akan ajaran tarekat seperti tarekat Naqsyabandiyah, Syaziliyah, Samaniyah dan lain-lain lagi. Tasawuf adalah salah satu aliran falsafah dalam Islam. Tasawuf bukanlah agama melainkan suatu ikhtiar yang setengahnya diizinkan oleh agama, dan setengahnya secara tidak sengaja telah tergelincir daripada jalan Islam yang lurus.

    Ibnu Khaldun berkata, “Tasawuf itu adalah semacam ilmu syariah yang timbul kemudian di dalam agama. Asalnya ialah bertekun di dalam beribadah dan memutuskan pertalian dengan segala selain Allah, hanya mengadap Allah semata. Berpaling dari godaan dunia serta membenci perkara yang memperdaya orang ramai, kelazatan harta benda dan kemegahan. Dan menyendiri menuju jalan Tuhan dalam khalwat dan ibadah.”

    Syaikh Junaid Al-Baghdadi berkata, “Tasawuf adalah keluar dari sifat tercela dan masuk ke dalam sifat terpuji.”

    Bermulanya gerakan tasawuf secara aktif ketika Islam berada di ambang kegemilangan. Pada ketika aliran Muktazilah telah meresap masuk di dalam dunia pemikiran Islam. Muncul pelbagai falsafah dan pemikiran-pemikiran baru. Maka ketika itu berkembanglah aliran tasawuf.

    Kemajuan ketika itu telah membuatkan umat Islam diulit mimpi. Kekayaan berbondong-bondong, kehidupan megah, sehingga mahar Al-Ma’mum kepada Bauran anak wazirnya sehaja lebih sejuta dinar. Majlis-majlis ilmu yang telah bertukar menjadi tempat ulama-ulama mempertikaikan perkara furu’, sehingga menimbulkan sengketa dan perbalahan yang tiada berkesudahan.

    Maka tentu saja timbul golongan yang amat jemu dengan perkara sebegini. Merekalah golongan sufi yang menjauhkan diri dari tipu daya dunia ini. Tetapi sayangnya, ada sesetengah golongan sufi ini yang pada asalnya bertujuan murni, tetapi akhirnya menempuh jalan sesat. Mereka mahu memerangi hawa nafsu dan syaitan, tetapi terkadang mereka menempuh jalan yang tidak digariskan oleh agama. Terkadang mereka mengharamkan sendiri barang yang dihalalkan oleh Tuhan. Bahkan ada yang tidak mahu lagi mencari rezeki, menyumpahi harta, membelakangkan urusan dunia, dan membenci kerajaan.

    Sedangkan Allah telah mengingatkan kita di dalam Al Quran yang bermaksud, “Katakanlah Muhammad, siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya. Dan siapakah yang menolak rezeki yang baik-baik?” (Al-A’raf: 32)

    Tidak ada salahnya menjadi kaya tetapi di dalam masa yang sama memiliki tasawuf yang tinggi. Bukankah kemiskinan itu akan memberi impak yang lebih dasyat?

    Sesungguhnya kemiskinan itu akan membawa kepada kekufuran (Hadith riwayat Abu Na’im dan Al-Baihaqi)

    Sejarah membuktikan, bagaimana ketika tentera Monggol menceroboh masuk ke dalam negara Islam, tidak ada lagi senjata yang ampuh yang dapat menangkis, sebab kekuatan Islam telah luntur kerana perbuatan ummatnya sendiri.

    Sebahagiannya menjadi budak harta, yang lebih sayangkan hartanya dari agamanya. Sebahagian menjadi budak fikah, bergaduh bertegang leher hanya kerana memperkatakan tentang apakah batal wudu’ jika darah melekat pada baju!!!

    Dan ada pula yang karam dengan pakaian sufinya, tidak peduli apa-apa lagi kerana berasa ‘lazat’ di dalam kesunyian tasawuf itu. Tasawuf sedemikian bukanlah dari ajaran Islam. Zuhud yang melemahkan bukanlah dari ajaran Islam. Semangat Islam adalah Ruh Jihad. Semangat berkorban, bekerja, bukan bermalas-malas dan tidak berdaya.

    Berlumba-lumbalah dalam mencari kebaikan dunia dan akhirat. Sayid Rasyid Ridha berkata, “Sehingga mencari pertikaian faham di antara ulama antara manakah lebih utama di sisi Allah, seorang kaya yang bersyukur, atau seorang fakir yang sabar.”

    Jika kita berdasarkan pengertian tasawuf Syaikh Junaid Al-Baghdadi tadi, maka jelas kepada kita bahawa semua salafus soleh boleh dikategorikan juga sebagai “sufi”. Jika mereka memiliki kekayaan, tidaklah kekayaan itu melekat di hatinya, hatta jika harta itu tiada sekalipun, tiada terkesan di hatinya. Mereka tidak perlu bernama sufi, fikih, atau bernama Malik (raja) sekalipun, kerana tidak ada yang lebih mulia daripada gelaran sahabat Rasulullah.

    Jangan sesekali menyalah tafsirkan tasawuf itu mengikut rentak nafsu kita sendiri. Lihatlah Syeikh Akbar Muhyiddin Ibnu Arabi yang dengan berani menulis surat kepada Malik Kamil (Seorang Raja Muslim) ketika sang raja tidak tampil menolak serangan kaum Salib. Kata beliau, “Engkau pengecut!! Ayuh bangkit ke medan jihad atau kami akan memerangi engkau seperti memerangi mereka.”

    Juga Syeikh Izzuddin Ibnu Abdissalam, seorang ulama besar, ahli tasawuf yang agung, memfatwakan bahawa wajib menangkap raja Mamalik sebab mereka berlaku khianat kepada kaum muslimin dan rakyat mereka.

    Dan juga Al Imam Hujjatul Islam Al-Ghazali yang telah menulis surat kepada Raja Muslim dari Maghribi, Yusuf Ibnu Tasyfin yang berbunyi, “Pilihlah satu di antara dua, memanggul senjata untuk menyelamatkan saudara-saudaramu di Andalusia, atau engkau turun tahta untuk diserahkan kepada orang lain yang sanggup memenuhi kewajipan itu.”

    Nah lihatlah ketegasan dan semangat juang ulama tasawuf agung seperti yang telah penulis catatkan di atas. Ahli tasawuf bukanlah hanya mengasingkan diri demi bertaqarrub kepada Allah, tetapi harus juga berjuang apabila telah tiba keperluan jihad.

    Ibnu Taimiyyah yang penulis anggap sebagai pembawa gerakan Salafiyyah juga telah memberi pandangan yang seimbang dan komprehensif mengenai aliran tasawuf ini. Ibnu Taimiyyah melihat tasawuf merangkumi unsur pemikiran, kerohanian dan akhlak. Sikap Ibnu Taimiyyah itu boleh penulis gambarkan sebagai sikap wasat (sederhana) dan adil dalam menimbal perkara tasawuf ini. Ibnu Taimiyyah juga telah membicarakan secara khusus mengenai tasawuf yang dinamakan sebagai “amalan hati”.

    Terangkum bersamanya akhlak tasawuf seperti

    1. Cinta kepada Allah dan Rasul-Nya

    2. Tawakkal

    3. Ikhlas

    4. Syukra

    5. Sabr

    6. Khauf (Takut kepada Allah)

    7. Raja’(Berharap kepada Allah)

    Sebenarnya terdapat banyak lagi akhlak tasawuf Islam ini. Pada penulis ianya amat luas dan tidak terkapai dalam tulisan ringkas ini. Terdapat 49 sifat akhlak sufi yang dihuraikan dalam buku Muhammad Al Ghazali. Begitu juga dengan Professor HAMKA yang membicarakan sifat Qanaah dan Tawakkal secara mendalam.

    Penulis merasakan penerangan di atas sudah cukup sebagai pengenalan kepada Tasawuf Islami ini. Walaubagaimanapun ianya hanyalah percambahan ilmu yang begitu banyak ruang pembaikan boleh dilakukan.

    Sekian, buat kali ini..

    Wassalamualaikum

    Khairol Al-Keriani
    Anjung Damai

  25. Saudari Al Hikam :
    masa belajar pun hanya tukang buat air dan kuih jer. Duk jauh2 kat blakang. Tukang dngr jer. Nak soal, tulis kat kertas dan pakai “merpati”.

    Alhamdulillah, muda2 lg saudari dah belajar bermcm2 ilmu. Manfaatkanlah mana2 ilmu yg saudari dpt jgn jadi cam saya dah tak berapa nak muda camnie masih lagi kosong. Alif ba ta pun merangkak2 nak ingat.

  26. Salaam semua,

    Sdra Azrie >>>> tukilan yang baik perihal tasawuf Islam.

    Share sikit jer ek

    Dipetik dari Al-Hikam:

    Berhati-hatilah daripada cinta dunia. Sebab itu lah bibit dari segala dosa dan dapat merosakkan amal salih.

    Orang boleh kaya dunia tapi jangan cinta dunia. Seperti Nabi Sulaiman A.S. dan para sahabat yang kaya, kita harus menundukkan dunia. Dunia tidak boleh diletakkan dalam hati.

    Segala apa yang terjadi semata mata dengan takdir Allah.

    “Dan tiada kamu menghendaki kecuali apa yang dikehendaki oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Bijaksana”

    Zahirnya syari’ah menyuruh kita berusaha beramal, sedang hakikat syaria’h melarang kita menyandarkan diri pada amal usaha itu, supaya tetap bersandar pada kurnia rahmat Allah.

    Laa haula wala quwwata illa billahi.

    Lamaakkkk.. saya nak pergi amik air dan kuih eh… Takut orang tak faham jer niiii…

    Mintak maaf eh tuan rumah. Ni cam dah lawan tokeh jer ni.

    Salaam

  27. Salaam Sdra Azrie,

    Saya pun masih merangkak ni tuan. Tapi saya tetap bersyukur kerana dah gak pandai merangkak. Daripada terlentang trus kan kan kan…

    Dan saya jugak bersyukur dilahirkan seorg Muslim. Allah SWT khaliq saya, Nabi Muhammad SAW penghulu saya dan Al-Qur’an imam saya. Aamiin

  28. Salaam semua,

    Uish ish ish ish sedapnye pekena kuih ek lama tak rasa kuih yg pelbagai rasa ermmm lambat plak nak tunggu bulan 12 nak balik makan kuih hehehe

  29. Salaam,

    Azrie said:

    “Uish ish ish ish sedapnye pekena kuih ek lama tak rasa kuih yg pelbagai rasa ermmm lambat plak nak tunggu bulan 12 nak balik makan kuih hehehe”

    >>> Jangan marah saya bertanya ni. Pehal tunggu bulan 12 baru nak makan kuih? Hmmm.. Kat tempat awak skrg tkde org buat kuih ke???

    Apepun bulan 12 tu lagi 21 hari jer lagi…. Tak lama daaaaa… Bukan jer kuih nanti.. daging korban pun bleh dapat..

    Selamat belake yerrr..

  30. Kt sini?? ermmmm skrg ni tak nmpk langsung kuih…masa bulan pose aritu ada gak org jual samosa, sebulan pose sebulan jugak la makan samosa ish ish ish ….. org kt sini mmg tak reti buat kuih gamaknye (hehehe diri sendiri pon tatau buat jugak)

  31. Al-Hikam: Blog Al-Hikam0 tu bukan saya punya. “Ahmad Al-Bab yang punya.” Whohhhh…Tapi memang bagus kan isi blog tu?

    Saya belum lagi pro mana untuk membicangkan soal tarikat ni secara umum kengkawan. Kalau masa belajar pun hanya tukang buat air dan kuih jer. Duk jauh2 kat blakang. Tukang dngr jer. Nak soal, tulis kat kertas dan pakai “merpati”. Heeee.. Al-Hikam tu jer belum khatam2 sampai ni, walhal dah bertahun tuuu…(malu nye akuuuuu..)

    Owh, ingatkan Saudari punya blog. Nama serupa org berbeza. Heh hehe.. Hmm… rasanya saudari pernah mempelajari tarikat sedikit sebanyak. Adala basic tuh. Duduk belakang2 lagi tuh maksudnya saudari ada mempelajarinya bukan? Alahai, kita sama2 belajar. Banyak lagi yang kita masih belum tahu. Bak kata sahabat penulis, lagi banyak kita belajar lagi banyak yang kita tak tahu. Saudari Al-Hikam kongsilah sama-sama ya apa yang pernah dipelajari. Kita sama2 berbincang secara maya ini. InsyaAllah, adala yang akan membuka dan mencerahkan.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  32. Azrie:

    1. kaum sufi itu ialah mereka yang cuba membersihkan jiwa dan hati (tadzkiyatun nafs)

    2. Ibnu Khaldun berkata, “Tasawuf itu adalah semacam ilmu syariah yang timbul kemudian di dalam agama. Asalnya ialah bertekun di dalam beribadah dan memutuskan pertalian dengan segala selain Allah, hanya mengadap Allah semata. Berpaling dari godaan dunia serta membenci perkara yang memperdaya orang ramai, kelazatan harta benda dan kemegahan. Dan menyendiri menuju jalan Tuhan dalam khalwat dan ibadah.”

    3. Syaikh Junaid Al-Baghdadi berkata, “Tasawuf adalah keluar dari sifat tercela dan masuk ke dalam sifat terpuji.”

    4. Bahkan ada yang tidak mahu lagi mencari rezeki, menyumpahi harta, membelakangkan urusan dunia, dan membenci kerajaan.

    Petikan di atas adalah sepertimana coretan saudara Azrie kita. Masih lagi berkiasar tentang perjalanan ilmu tasawuf serta sejarah ringkasnya. Petikan-petikan di atas adalah antara yang mengesankan bagi penulis. Itulah hakikat sebenarnya apa yg dinamakan perjalanan tasawuf. Ini bagi penulis. Mungkin bagi saudara saudari di luar sana mungkin ada kelainan pendapat. Secara umumnya, tasawuf adalah bidang falsafah yang bagi penulis memerlukan kejernihan hati dan kesucian jiwa. Bukan mudah menyucikan hati dan jiwa. Apa makanannya? Jasad terlahir dengan makanan yang kita makan seharian. Bagaimana pula dengan hati dan jiwa?

    Di pernyataan no 4 di atas, dinyatakan tahap tasawuf itu terlalu janggal hingga dikatakan mereka benci kepada kerajaan, benci kepada itu, dan benci kepada ini. Mengapa agaknya ada perasaan benci sedangkan kononnya telah mempelajari ilmu penyucian jiwa? Mengapa mereka tidak mengambil pengajaran serta pelajaran daripada segenap peristiwa mungkar yang terjadi?

    Sebagai contoh kisah tentang tiga pengebom berani mati di Indonesia yang sudah dihukum tembak baru2 ini. Apa tujuan mereka? Bukanlah penulis menyatakan salah benarnya. Tapi hakikat yang paling penting nawaitu mereka. Kita bukan Tuhan untuk menghukum orang salah atau benar. Kita telah dijadikan untuk memilih ke mana hala tuju destinasi kita. Mengapa pula perlu membunuh jiwa-jiwa yang kita sendiri tidak pasti apakah berdosa atau tidak.

    Amnya, cabangan ilmu tasawuf ini adalah ilmu yang amat halus dan seni. Di situlah budi pekerti dan akhlak Islamiah sebenar terbentuk. Penulis pernah berjumpa dengan ahli syariah yang terlalu fanatik. Hingga boleh pula menghukum org itu orang ini kafir dan sesat. Mengapa? Siapa mereka untuk menghukum? Mereka marah pada siapa sebenarnya? Kerana itulah ajaran di dalam Qurán dan rujukan Hadith Nabi SAW telah sediada untuk dirujuk. Adakah itu cara Nabi SAW? InsyaAllah.. kita perbincangkan sama-sama. Semoga kita sama-sama mampu diberi kudrat oleh Allah dalam kita menjaga Hati dan Jiwa yang selalunya lalai dan alpa.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  33. Al-Hikam: Zahirnya syari’ah menyuruh kita berusaha beramal, sedang hakikat syaria’h melarang kita menyandarkan diri pada amal usaha itu, supaya tetap bersandar pada kurnia rahmat Allah.

    Laa haula wala quwwata illa billahi.

    Memang itulah tanda jiwa yang suci dan murni. Kita hanya mampu bersandar pada Allah. Bukannya atas amal kita. Dan kata Saudari Al-Hikam lagi:

    kita harus menundukkan dunia. Dunia tidak boleh diletakkan dalam hati.

    Itulah yang sebenarnya dalam menjalankan perjalanan Diri kita di dunia. Kita yang harus menguasai dunia bukan dunia yang menguasai kita. Bagaimana caranya agaknya?

    Kita teruskan dengan penerangan panjang lebar dari Saudara Azrie serta Saudari Al-Hikam kita. Semoga bermanfaat untuk renungan kita bersama. InsyaAllah.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

    p/s: agaknya di mana lokasi saudara Azrie kita ya? Dengarnya seperti di luar negara…. :-)

  34. Salaam ya akhi ya ukhti, semoga berada di dalam keredhaanNya sentiasa.

    Alhamdulillah, saya kini jauh dari negara sendiri berada di negara orang di tanah yang penuh barakah. Namun tanah tetaplah tanah hanyalah ia kepunyaan Sang Pencipta. Di sinilah saya sedang mencuba sedaya upaya sedikit demi sedikit membersihkan lumpur-lumpur yang dahulunya penuh menyaluti tubuh. Harap-harap sahabat sekelian dapat mendoai saya juga eh agar diri ini dapat beristiqomah dan ditetapkan hati yang selalu berbolak balik ini.

  35. Salaam buat semua,

    Doa yang terbaik untuk teman kita Sdra Azrie dan teman2 yang lain. Semuga sentiasa di bawah naungan Allah S.W.T dan sentiasa dipelihara keimanan dan ketaqwaan. Amiin.

    Awak dimana ni sebenar nya Sdra Azrie? Klau rahsia then tkpe lah. Mana lah tau. Kot kot klau dekat sini boleh saya kirim kuih. Hehehehhe…

    Mahmud Shah said:

    “cabangan ilmu tasawuf ini adalah ilmu yang amat halus dan seni. Di situlah budi pekerti dan akhlak Islamiah sebenar terbentuk.”

    >>> Ayat yang sangat tepat tu Sdraku Mahmud Shah.

    Garis pandu yang sudah di tetapkan dalam Al-Quran dan Hadith tetap lestari dan di pelihara terus. Pendekatan abdi pada khaliqnya. Yang tersurat dan tersirat.

    Dan biarlah makin berilmu makin tunduk.

    Ma’af dzahir dan batin.

    Wasallam

  36. Sobonarnyo ese ado kek Saudi ni ha datang kek sini bekerja dah setaun tapi 3 bulan sokali dapek la cuti balik Malaysia.

  37. Ahahh… Saudi sebelah mane? Jeddah ke, Riyadh ke, Dammam ke, Dhahran ke, Medina ke, Makkah ke?

    Heheheh.. jangan marah. Cam private investigator plak saya ni. Klau dah di Saudi tu senang lah Sdra Azrie nak menziarah Baitullah tu yer?? Masya Allah… Rezki tuuuuu…

    Saya pun ade beberapa kenalan di sana. Di Jeddah dan di Riyadh juga Dammam.

    Ni mesti dah rindu kampung halaman tau… Hmmm… Sabar lah yerrr. Ade hikmah di sebalik segala kejadian. Semuga Sdra Azrie sentiasa mendapat ketenangan jiwa dan di tetapkan hati dan iman. Amiin…

    Wasallaam

  38. Alhamdulillah, terima kasih le saudari atas doa saudari. Saya ada 150km dari bandar Jizan 600km dari Makkah 900km dari Madinah. Syukur ke hadrat Ilahi yang ingin mempertontonkan kekuasaanNya ke atas makhluk yg hina ini. Insyallah tahun ini saya teringin menziarah makam Baginda S.A.W. dan masjid Nabawi pula pasal tahun lepas alhamdulillah dah mengerjakan haji. Sebelum ini tak terfikir dapat kesenangan seperti ini, maklumlah leka dengan permainan duniawi.

  39. Ahlan wa sahlan ya syeikh….Alhamdulillah….

    Allah mempermudahkan ape jua pada sesiapa yang Dia kehendaki. Rezeki yang tidak di sangka dan di duga kan Tuan Haji Azrie? Bertuah anda kerana telah menjadi tamu Allah. Semuga dapat di manfaatkan masa anda disana dengan sebaik mungkin.

    Doa2kan lah kita semua disini agar dapat sampai ke sana nanti ye Sdra Azrie.

    Setiap kita bersyukur atas kurnia’an Allah, walau sekecil mane pun, insya Allah akan di tambah. Dan redha serta sabar menghadapi segala ujian2Nya. Menjadikan seseorang itu makin mantap.

    Lerrrr… saya ni. Macam real jer kan kan kan…

    Wokey lah kengkawan. Skrg kita dah tau kan lokasi Sdra Azrie kita? Meacih Sdra Azrie…. Jangan marah yer…

  40. Azrie: Sobonarnyo ese ado kek Saudi ni ha datang kek sini bekerja dah setaun tapi 3 bulan sokali dapek la cuti balik Malaysia.

    Begitu jauh beribu batu rupanya saudara Azrie kita ya. Di tanah yang penuh barakah pula tu. Alhamdulillah… Moga-moga banyaklah pengalaman serta ilmu yang diperdapat bila berada jauh dari bumi Malaysia.

    Saudari Al-Hikam ini sentiasa mendoakan kebaikan sahabat2 dan rakan2. Murni sungguh hatinya. Kami pun turut mendoakan saudari sentiasa berada dalam keberkatan Allah dalam apa jua tindakan. InsyaAllah… So, Saudara Azrie kita sambunglah kuliah ya! ;-)

    Saya baru sempat baca blog ni pagi td. Terlalu banyak tugasan hinggakan blog sendiri pun tertingal untuk diupdate. Peliknya boleh pula membebel di blog orang lain… hehe… apa-apa pun semoga sahabat2 sekalian sentiasa berada dalam lindungan Allah jua (bak kata Saudari Al-Hikam kita).

  41. Salaam. Sekadar pesanan terhadap diri dan rakan2 semua, bagi yang nak menyelam ke dasar TASAWWUF itu pastikanlah anda sudah melengkapkan diri anda ataupun belajar bersama2 ILMU TAUHID dan FEQAH. Kerana TASAWWUF adalah huraian panjang lebar dari ilmu2 tadi.

    Jangan terus melangkah ke tasawwuf tanpa belajar dahulu asas2 Tauhid dan Feqah. Kerana istilah2 dalam tasawwuf boleh mengelirukan anda jika anda tak faham Tauhid dan Feqah sebaik mungkin dahulu.

    Ibaratnya budak tadika nak suruh masuk ke universiti, tak ke panas dia tu nanti. Maka berhati2 lah, syaitan akan cuba mengambil peluang ketika itu. Berhati2 lah yer, nak belajar tasawwuf x apa, tapi jangan kesampingkan TAUHID dan FEQAH.

    Sebagai contoh dalam Ilmu Tauhid, jika saya tanya anda , apakah dia Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid Rububiyyah??? Adakah anda faham dan boleh menjawabnya secara LIVE tanpa merujuk pada buku atau penulisan?? Kerana kebanyakan yang saya jumpa student2 sufi ni, asas2 sebegitu pun dia tidak tahu lagi. Fikir2 kan :)

  42. Setuju ngan sdr MS. Tetapkan asas sebelum melangkah lebih dalam. Lagipula dapatkanlah ilmu2 dari guru2 yg mursyid

  43. salam, sy nak mnta tlg..bleh trgkn maksud surah an-nur ayt 1-5..?

  44. Saudaraku Hikmatun, benar apa yang saudara katakan. Perjalanan tasawuf adalah perjalanan yang di sebalik hitam dan putih. Apa pun perjalanan yang kita tempuh, pasti akan bertujuan menuju kepada Yang Maha Pencipta. Itu jualah tujuan sebenar dalam pengembaraan di alam nampak ini.

    Pada diri penulis, tidaklah salah kita mempelajari ilmu-ilmu ini. Kerana ilmu ini adalah lebih kepada pembersihan hati. Penerbit kepada Nur yang sudah lama gelap. Namun dengan satu syarat. Mestilah berguru. Kerana tanpa guru, maka syaitanlah yang mengaku menjadi guru. Itulah yang amat penting untuk kita ketahui.

    Penulis ingin minta maaf kerana lama sudah mnyepi. Diharapkan saudara Azrie kita boleh sambung lagi apa yang diperjelaskan dalam dunia maya ini agar kita sama-sama memper-Jalan-kan Diri kita nan hamba mencari Tuan yang Maha Mulia. InsyaAllah saudara Azrie dan sahabat-sahabat penulis yang lain. Teruskan lagi penceritaan dan majlis ilmu kita ini.

    Hmm… nampaknya ada request dari saudara mohd fauzi bin zaini berkenaan Surah An-Nur ayat 1- 5. Diharapkan ada yang mampu menerangkan. InsyaAllah….

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  45. surah an-nur ayat 35: subhanallah.. indahnya ayat2 Allah ni..

  46. saya suka ngan ruangan ini…sekurang2nya boleh lah saya belajar….selama ini saya jahil dengan perkara2 seperti ini…sudilah kiranya sahabat2 diruangan ini..memberi tunjuk ajar kepada manusia jahil seperti saya ini….

  47. Assalamu’alaikum w.b.t.. sy berniat memasukkan terjemahan dan tafsir surah ini juga dlm blog saya… Alhamdulillah.. sudah ada di sini.. Mohon untuk copy dlm blog saya… Mudah-mudahan cahaya Allah untuk hati-hati kita.. Nuurun ‘alan nur… amin..

  48. Alhamdulillah… Apa sahaja ilmu yang diperdapat daripada blog ini adalah hak Allah untuk diperkongsikan dan dihayati… :-)

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  49. Na’am.. Kebenaran itu dari Allah yang Maha Agung..

    .. Saat aku mengingatiNya, Dia juga mengingatiku..

  50. :)
    Nur Muhammad Sazali Affandi Selamat

  51. assalam…wah bestnye perkongsian di sini…hidayat2…Allah Allah Allah <3

  52. minta share tuan… :)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 107 other followers

%d bloggers like this: